Wat zijn de werkzame stoffen van Wiet en waarop werken deze stoffen en wat is het effect (biologisch mechanisme, celtypen)?

De vraag spreekt wel voor zich

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mooi artikel op http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/33068-de-werking-van-cannabis-op-de-hersenen.html verwoord het duidelijk:

Marihuana is de naam van de drug, maar het gaat hier niet om de naam van de stof die uiteindelijk in je lichaam terecht komt. Marihuana bevat de stof THC ook wel delta-9-tertrahydrocannabinol genoemd. THC zorgt ervoor dat de overdracht van impulsen niet meer zo werkt zoals in werkelijkheid wel zouden moeten doen.

Een delta-9-tertrahydrocannabinol ook wel THC genoemd. Het molecuul is vlindervormig en bestaat uit 21 koolstofatomen, 30 waterstofatomen en 2 zuurstofatomen. We kunnen concluderen uit deze atomen, dat THC een organische stof is. THC is de primaire stof die ervoor zorgt dat men zich “high” gaat voelen. THC kan zich gemakkelijk binden aan receptoren van de neuronen.

Marihuana zorgt ervoor dat je een “high” gevoel krijgt, dit komt door de stof THC die de werking van de neurotransmitter anandamine verstoord. Anandamine komt op verschillende plaatsen in de hersenen voor. Anandamine is een neurotransmitter die een rol speelt bij pijn, geheugen, depressie, vruchtbaarheid en het gevoel voor honger. Daarnaast heeft anandamine een belangrijke rol in delen van de hersens die te maken hebben met geheugen en controle over de motoriek. Anandamine wordt dus pas afgegeven wanneer één van deze handelingen een signaal krijgt een impuls te vormen. Zo wordt het hongergevoel opgewekt door door de daling van het glycogeen-gehalte in de lever tot onder een bepaald niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Cannabisreceptoren en endocannabinoïden, bouwstoffen aangemaakt door het lichaam die zich binden aan deze receptoren, vormen samen het endocannabinoïde systeem. Dit systeem is van groot belang voor het normaal functioneren van het lichaam en is evolutionair gezien miljoenen jaren oud. Het is aangetroffen in zoogdieren, vissen, zee-egels en weekdieren. Het endocannabinoïde systeem blijkt betrokken te zijn bij de regulatie van veel fysiologische systemen in ons lichaam, waaronder pijn(drempels), hongergevoel, geheugen, bloeddruk en beweging. Het mechanisme van de werking van de cannabinoïden die zich binden aan de cannabisreceptoren is het beste onderzocht voor THC (delta9-tetrahydrocannabinol), de belangrijkste werkzame stof van de cannabisplant.

Toegevoegd na 29 seconden:
THC werkt als een cannabis-agonist, wat betekent dat de cannabinoïde receptoren geactiveerd worden door THC, in tegenstelling tot een antagonist, dat is een stof die de werking van de receptoren blokkeert. Het beïnvloeden van het endocannabinoïde systeem door externe stoffen die het systeem stimuleren of juist remmen, heeft mogelijk diverse therapeutische toepassingen. Momenteel worden cannabis extracten of cannabis verwante stoffen al als medicijn gebruikt in de behandeling van misselijkheid en als eetlust opwekkend middel bij verzwakte patiënten, of als middel om chronische pijn en spasticiteit te bestrijden, bijvoorbeeld bij patiënten met multiple sclerose (MS).

Hier ziet u een plaatje van de hersenen en de gebieden waar cannabis (THC) op het brein werkt. De gebieden in groen en rood zijn belangrijk voor hersenfuncties als geheugen, het aansturen van beweging, en het gevoel van beloning (de 'high').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén van de effecten: het triggert de eerste psychose bij mensen die genetische aanleg hebben voor schizofrenie. Het gevaar wordt nog steeds sterk onderschat.