Hoe kan het dat je soms van 3 glazen wijn al "aangeschoten" bent, terwijl je de andere keer er wel 8 kunt drinken?

Ken je dat, zit je lekker op 'n terras, drink je twee glazen wijn en je bent al een beetje dizzy. Terwijl je de de volgende keer misschien nergens last van hebt en dezelfde wijn hebt gedronken (of met het zelfde promillage)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
40.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan al aangeschoten raken van 1 glas.
Overigens grote kans dat je drankgenoten na 3 glazen ook al aangeschoten zijn maar dat niet laten merken.

Het beste antwoord

Hoe werkt alcohol?

Alcohol wordt in het bloed opgenomen door de maag en de darmen. Via de bloedbaan komt alcohol overal in het lichaam terecht.

Hoe meer alcohol iemand in korte tijd drinkt, hoe hoger de concentratie in het bloed en hoe groter de effecten. Iemand voelt eerder en meer effect van sterke drank omdat de alcohol dan sneller in het bloed komt.

Als alcohol op de nuchtere maag wordt gedronken komt het eerder en directer in de bloedbaan dan wanneer er voedsel in de maag zit; de alcoholconcentratie in het bloed stijgt dus sneller, het effect is dan ook groter.

Het effect van alcohol is niet bij iedereen hetzelfde. Dat heeft onder andere te maken met lichaamsgewicht en het vochtgehalte in het lichaam. Hoe minder vocht, hoe meer effect alcohol heeft: de concentratie in het bloed stijgt dan sneller. Iemand van 50 kilo heeft minder vocht in zijn lichaam dan iemand van 100 kilo, en ondervindt dus veel eerder het effect van alcohol.

Een ander verschil in effect is te zien bij mensen die regelmatig drinken. Het lichaam went binnen korte tijd aan alcohol. Daarom is al snel meer alcohol nodig om bepaalde effecten te bereiken. Maar het lichaam went niet aan alle effecten; het negatieve effect van alcohol op het reactievermogen blijft bijvoorbeeld onverminderd optreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ligt aan de soort wijn (promillage zegt niet alles) en aan je lichamelijke/geestelijke gesteldheid......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het. Ik merk dat het bij mij vaak te maken heeft met mijn fysieke gestel; als ik moe ben of slecht of niet gegeten heb dan komt een drankje veel harder aan dan wanneer ik me fit voel en een goede bodem heb in mijn maag (goed gegeten heb dus). Ook gewenning speelt een grote rol; als je lange tijd niet gedronken hebt kun je 1 drankje al voelen terwijl je in een periode van "grootverbruik" heel veel kunt drinken zonder effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lig aan je bodempje (in je maag)
heb je goed gegeten zal het langer duren. heb je alleen een wit broodje op zal alcohol sneller effect hebben.
in combinatie met hoe je je voelt. ga je weg om je te bezatten drink je heel anders (sneller bvb) als je gewoon rustig sávonds na het eten een paar wijntjes drinkt word je niet snel dronken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je wijn drinkt volgt er een nagisting in het glas die met het blote oog niet waarneembaar is. Deze gisting stopt wanneer er voldoende zuurstof in de wijn komt. Daarom moet je met wijn ook altijd walsen. Niet alleen omdat er dan meer zuurstof bij komt. Maar vooral omdat de juiste smaak en aroma dan naar boven komt...

Verder spelen een paar factoren mee: Hoe is je lichamelijke conditie. Wanneer heb je voor het laatst gegeten. Wat is de temperatuur. Wat is de luchtvochtigheid. En niet geheel onbelangrijk: Wat is de temperatuur van de wijn...

De soort wijn mag in principe niet meespelen in het feit, of dat je wel of niet aangeschoten raakt. Er even rekening mee houden dat wanneer je 3-4 euro (of meer) voor een glas wijn betaald dat deze dan kwalitatief goed is. En met alle respect: Geen goedkope huiswijn die nog geen 5 euro de fles kost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral alcohol in de zon kan vrij vlot gaan ; en dat komt eigenlijk niet eens zozeer van de alcohol. Ga maar eens een uurtje in de volle zon zitten met een alcohol-vrij drankje; dan ben je na een uur ook een beetje rozig en niet helemaal helder meer. Alcohol versterkt dat effect natuurlijk ook nog eens, zodat je na een glas al helemaal teut van je stoel jkan komen rollen.

Maar er spelen natuurlijk veel meer factoren een rol in de alcohol-opname en het effect ervan, naast het alcoholpercentage in het drankje. Hoe goed heb je gegeten ? Hoeveel heb je geslapen ? Hoe is de temperatuur van de omgeving, wat weer invloed heeft op de mate van uitdroging ? Hoe snel drink je ?

Al met al zijn er uiteindelijk vermoedelijk geen twee gelegenheden exact vergelijkbaar. Het is altijd even wachten hoe het uitpakt. Vandaar dat het maximaal toegestane alcoholpercentage om te mogen rijden ook eigenlijk vrij willekeurig gekozen is. Maar met 8 vermoedelijk nooit ; lijkt me ook rijkelijk veel voor één ´drinksessie´ , maar goed, ik drink misschien drie, vier drankjes per jaar dus ik ben er niet echt heel goed mee op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt aan een aantal factoren: vermoeidheid, warmte en wat iemand gewend is.