Prik is kolzuurgas dat is opgelost in water. Bij bereiding van frisdrank met koolzuur wordt het koolzuur in het water opgelost door dit onder druk erin te brengen. Die druk moet behouden blijven omdat anders het koolzuur vervliegt. Dat heb je ook als je de fles open laat staan.

Dat de druk behoorlijk groot is kan je ervaren als je snel de dop van een fles fris of bier opent. Je hoort dan het eruit spuiten.

Een kartonnen pak zou heel erg uitzetten als je het onder druk zet. Een blik of pet fles is zo gemaakt dat deze de druk makkelijk aankan zonder te vervormen.

Toegevoegd na 3 minuten:
kolzuurgas = koolzuurgas

Toegevoegd na 9 minuten:
De druk kan wel oplopen tot 2 atmosfeer (207 kPa of ongeveer 2 bar) tot 3 atmosfeer (380 kPa) in coca cola. Ik meen dat een fles wel 20 atmosfeer moet kunnen weerstaan, want de druk wordt hoger als je heel hard schudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat koolzuur kan uitzetten en dat zou in een pak niet handig zijn, want dan gaat hij bol staan of zelfs knappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat glas veel beter tegen de koolzuur druk kan dan karton.
daarom kan sap in de veel lichtere verpakking karton, dan in het zware glas