Ik ben mager, maar ik heb toch een dikke buik! Moet ik nu op mijn lijn letten of net verdikken?

Ik ben een meisje van 17 jaar, ik weeg 48 - 49 kg en ik ben 1 meter 68 groot. Ik ben redelijk mager dus, maar mijn buik echter is niet plat! Die steekt echt uit. Als ik zit, heb ik veel van die rimpels en ik voel me echt niet op mijn gemak in een bikini. Nu vraag ik me af of ik moet vermageren zodat mijn buik plat wordt, of verdikken omdat ik zo mager ben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.4K

Antwoorden (11)

Als ik jou was zal ik niet 'verdikken' en zeker niet vermageren. Als je een strakke buik wilt hebben kan je misschien wat buikspieroefeningen doen? Dat helpt vast wel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar dacht ik ook aan toen ik de vraag las, ik geef ook een plus!
Ik denk dat je een buikje hebt dat ieder meisje hoort te hebben. Let maar goed op, de meeste meisjes hebben zo'n buikje. Die is ter bescherming van de baarmoeder.
Dus je hoeft zeker niet af te vallen en zeker ook niet dikker te worden. Misschien kun je buikoefeningen doen, dat het waarmee wat minder wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zeker niet gaan vermageren, omdat je al zo mager bent. Jouw BMI zit ongeveer op de 17, en geeft ondergewicht aan. Voor jouw lengte zou het ideale gewicht 59 kg zijn.

Magere mensen lijken een 'dikke' buik te hebben, omdat de rest eromheen zo mager is. Darmen en andere buikinhoud moet toch èrgens zitten, en als de rest eromheen zo mager is, ja dan steekt te buik naar voren uit, omdat daar gewoon wel de 'normale' inhoud in zit.

Ik denk dat het goed is voor jou om er eens met je ouders of een professional, of een vertrouwenspersoon / vertrouwensarts over te praten. Je geeft aan je niet op je gemak te voelen bij 'rimpels' en het dragen van een bikini. Maar als je om je heen kijkt, is geen enkel lichaam perfect.
Hopelijk lukt het om tevreden te worden met je lichaam, en hopelijk ga je vooral belangrijk vinden dat je gezond bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat is niet helemaal waar, ik was vroeger ook heel mager, maar had toch een hele platte buik. Mijn probleem was dat mijn "venusheuvel" uitstak en daar was ik ook niet zo blij mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bolle venusheuvel is juist mooi. Als je geen bolle venusheuvel hebt en je gaat liggen dan steken twee botten uit en kan iedereen er zo in kijken als je begrijpt wat ik bedoel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was er toen niet zo blij mee, ik wou dat ik het nu weer had!
Op de eerste plaats: Een vrouw HOORT wat extra vet op de buik te hebben! Daar zit namelijk je baarmoeder achter, en die wordt extra beschermd door een laagje vet.
Dat heeft moeder natuur zo geregeld.
Laat je dus niet gek maken door het zogenaamde schoonheidsideaal van deze tijd, want die klopt voor geen meter.
Een vrouw met een platte buik is niet gezond, hoe mooi iedereen dat ook vindt.

Op de tweede plaats: Als jij nog geen 50 kilo weegt, terwijl je 1.68 lang bent, vraag ik me af hoe dik die buik dan kan zijn. Vraag eens aan je moeder, zus of een tante of die buik nou werkelijk zo vreselijk dik is, want ik denk dat er heel veel tussen je oren zit. En dat is zonde van je energie.

Als ik je gewicht en lengte lees, denk ik dat je prachtig bent!

Enneh....rimpels in je buik? Die heb je dus NIET als je buik echt dik is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..zeker niet vermageren, nergens voor nodig. Je hebt meer kans dat je te licht bent dan te zwaar... Dus zorg dat je voldoende eet, gezond eet en aan je calorieën komt die je minimaal nodig hebt om gezond te zijn en blijven. Je bent wellicht nog in de groei (tenminste dat was ik toen nog wel) en dan heb je ook je voldoende voeding nodig.
Ben je erg veel afgevallen de afgelopen jaar? Het kan zijn dat je huid wat ruimer is en dus wat losser, als je dan gaat zitten dan kan je wat rimpeltjes krijgen. Maar het is absoluut normaal dat je wat rimpels ziet (vouw maar eens een kussen een beetje dubbel, dan zie je ook dat er rimpels ontstaan, domweg omdat je lijf/het kussen een bocht moet maken).
Als je het gevoel hebt dat het je echt heel erg bezighoudt, je gewicht, je buik kortom je uiterlijk en je er nare of onzekere gevoelens bij krijgt, blijf er dan niet mee rondlopen. Want soms wil het gebeuren dat we een niet al te realistisch beeld creëren van ons zelf, dan kijk je in de spiegel en zie je een vertekend beeld van de werkelijkheid, met alle gevolgen van dien. Want helaas werkt het meestal niet zo dat je de zaken er mooier op maakt dan de werkelijkheid is.
Dus praat er over en zorg dat je voldoende blijft eten en bewegen. Wees lief voor je lijf en houdt van je lijf, dat werkt veel beter dan het af te vallen (letterlijk en figuurlijk ;-) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook altijd heel mager geweest. Nu ben ik bijna 20 jaar, net zo lang als jij en weeg 58 kilo. Een stuk meer dan jij dus, maar nog lang niet te veel of te dik. Ik zou je er dus echt even niet druk over maken en zéker niet proberen af te vallen, en ook het aankomen komt vanzelf wel.
Ik had dat een paar jaar geleden niet geloofd, maar het kan op jouw leeftijd ineens heel snel gaan. De verhoudingen van je lichaam komen dat beter uit, dus zal je buik minder zichtbaar zijn.
Ook kan je trouwens op je voeding letten, sommige producten kunnen een opgeblazen buik veroorzaken. Dan kan het ook wat boller gaan staan. Ik durf je niet met zekerheid te zeggen welke producten dat zijn, dit zou je dan zelf even kunnen opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een hele platte buik niet mooi. Een gewelfde buik is veel mooier teminste dat vind ik. Als je een hele platte buik hebt als vrouw en er steken twee botten uit en je ligt in je bikini dan kijk je er zo in. Vooral als je venusheuvel ook nog heel plat is.

Ik heb nog steeds een strakke buik ondanks mnl leeftijd door buikspieroefeningen, maar als ik zit dan zitten er ook rimpels in. En dat heeft volgens mij iedereen tenminste ik zie niet anders in de sportschool als ik vrouwen naakt zie zitten. Ook hele jonge vrouwen. Ik kan me niet goed voorstellen dat je met je gewicht een hele dikke buik hebt. O fdat je een gewelfd buikje hebt wat je aanziet voor een dikke buik Misschien zie jij jezelf anders dan anderen je zien.

Als dat zo is dan zou ik toch eens met een psycholoog gaan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom ben je daar zo benieuwd naar?
Natuurlijk is je buik niet plat. Echte vrouwen hébben nou eenmaal een buik. Je kunt nog zo licht zijn (en je bent trouwens wel héél licht!), je organen hebben gewoon ruimte nodig. Je baarmoeder, nieren, lever, darmen etc. worden niet kleiner als je gewicht verliest. Dus als de rest mager is, steekt de buik uit.

Wat betreft die 'rimpels' als je zit: die hebben we allemaal. Tenminste, degenen onder ons bij wie het geen vetrolletjes zijn hebben dat allemaal. Je bent dus heel normaal. Het is net zoals er plooien in je broek kunnen komen als je gaat zitten, het hoort er gewoon bij.

Ik laat je even twee foto's van bikinimodellen zien, niet om je de ogen uit te steken, maar om je te laten zien dat je niet alles moet geloven wat je op foto's ziet.

Om te beginnen het model in de groene bikini. Mooie platte buik hè? En geen rimpel te bekennen. Maar kijk nog eens goed. Zie je hoe ze staat? Typisch hè, die houding die bijna alle bikinimodellen in tijdschriften en catalogi aannemen. Geen mens die er van nature zo bijstaat. Ze doet dat natuurlijk niet zomaar. Als ze zo staat, komt haar buik het mooiste uit de verf. In die houding lijkt bij iederéén de buik platter dan hij eigenlijk is. En dan nog was het niet perfect. Let eens aan de linker- en rechterkant op de allersmalste delen van haar taille. Hm, het lijkt net alsof de blauwe achtergrond daar net iets fuzziër is. Dat is nou het resultaat van photoshop.

Dan het andere model. Wauw, zij zit wel, en haar buik is zo plat! Let om te beginnen weer op haar houding. Hm, zou ze altijd zitten chillen met haar rug zo onnatuurlijk recht? We hebben er dus nog één die probeert haar figuur zo mooi mogelijk te laten lijken door een houding aan te nemen waar ze haast wel rugklachten van moet krijgen. Maar zelfs als je daar rekening mee houdt, is haar buik nog steeds onwaarschijnlijk plat. Ongelofelijk eigenlijk, die ribbenkast en dan een helling naar binnen. Ligt het nou aan mij of is haar buik smaller dan haar hoofd? Wat is dit, een karikatuur? Waar laat ze haar interne organen? Het antwoord is natuurlijk: die heeft ze weg laten zuigen door photoshop.

Zie je, je moet jezelf dus niet met dit soort vrouwen vergelijken. Kijk liever naar echte vrouwen, dan zie je dat zij ook een buik hebben. Waarvan de huid ook een beetje plooit als ze gaan zitten.

Trouwens, puur voor je gezondheid zou je inderdaad wat aan moeten komen. Voor een gezond BMI moet er zeker 5 kilo bij. En een voordeel: dan zal je buik mínder uitsteken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suzy Q, respect! Vette plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van mij + !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij
ik denk dat de meeste meisjes op jou leeftijd een buikje hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw.
Ik zou zeggen, normale porties blijven eten en wat gaan sporten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om vet te verliezen bij de buik zijn buikspieroefeningen niet de beste oplossing, je creëert hiermee alleen maar meer spieren achter je vet waardoor je dikker gaat lijken. Om Buikspieren te zien moet je een zeer laag vetpercentage hebben.

Om vet te verliezen is het verstandig om grote spiergroepen te trainen, zoals de beenspieren. Goeie oefening hiervoor zijn squatten en lunges. Daarnaast kun je wel een aantal sets sit-ups en push-ups doen. Wanneer je dit in de ochtend doet werkt de hele dag je spijsvertering op een hogere snelheid. Ook zorgen grotere spieren voor meer energieverbuik wat op ten duur zorgt voor het verdwijnen van vet. ook wel Rust metabolisme genoemd. Daarnaast moet je zeker 3 keer per dag een grote maaltijd eten. En 2 a 3 (gezonden) tussendoortjes, zoals fruit met nootjes. Gebruik gezonde vetten: olijfolie,zonnebloemolie, kokosvet. Eet gevarieerd en beweeg genoeg en dan kun je buikvet kwijt raken. Heel belangrijk is het om jezelf niet te verhongeren. Zodra je een hongergevoel hebt gaat je lichaam over in een 'spaarstand' waardoor die juist zoveel mogelijk vet opslaat. Drink ook genoeg(liter) water op een dag. En vervang frisdrank met groene thee :P

overigens is het normaal dat je rimpels ziet bij je buik als je gaat zitten. Dit komt omdat je huid verder uitgestrekt is wanneer je rechtop staat. Wanneer je gaat zitten moet er dus meer huid over een kleiner oppervlakke worden geplaatsts waardoor er rimpels ontstaan. Vermageren helpt dus niet! Wil je echt graag het 'schoonheidsideaal' bereiken moet je naar een sportschool gaan en vragen voor krachttraining. Wanneer je opzettelijk aankomt zul je wanneer je gaat zitten meer last hebben van vetrollen.

Mensen in mijn omgeving die werken aan zon ideaal lichaam hebben het hier heel zwaar mee en hebben hun hele voedingspatroon moeten omgooien. Mocht je dit echt willen ga dan hiervoor naar een goeie sportschool of diëtiste. Vraag jezelf wel heel goed af hoegraag je dit wilt en of je niet tevreden moet zijn met een gezonde en fit lichaam.

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry voor de taalfouten, had te snel me bericht verzonden.