Wat is het verschil tussen goede en slechte koolhydraten?

Je hebt goede en slechte koolhydraten maar wat is nou eigenlijk zo slecht aan slechte koolhydraten en goed aan goede koolhydraten? En is er eigenlijk een groot verschil tussen goede en slechte koolhydraten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens zijn er geen goede of slechte koolhydraten, er zijn wel goede en slechte vetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb laatst ergens een foldertje gekregen met een hele lijst met goede en slechte koolhydraten

Het beste antwoord

Hoe minder het eten bewerkt is, hoe beter de voedingsstoffen en dus ook de koolhydraten.
Daarom is bijvoorbeeld echt bruin volkorenbrood
beter als heel erg bewerkt witbrood.
En is ongepelde rijst beter als witte gepelde rijst.

Slechte koolhydraten zitten onder andere in wit brood, aardappelen, chips, frieten, witte rijst, pasta, kaas, cornflakes, jam, suiker, bananen, frisdranken, chocolade, gedroogd fruit, maïs, gekookte wortelen, rode bieten, honing, dextrose, gebak, enz.

Goede koolhydraten zitten onder andere in volkorenbrood en -pasta, roggebrood, erwten, linzen, zilvervliesrijst, pinda’s, fruit (aardbeien, sinaasappels, enz.), noten, olijven, spinazie, tomaten, paprika’s, pinda’s, komkommers, aubergines, paddenstoelen, broccoli, sla, enz.

De producten met slechte koolhydraten bevatten weinig vezels. Vezels zijn noodzakelijk voor een goede en bevorderlijke spijsvertering.

Goede koolhydraten bevatten vezels en andere bouwstoffen. De insulinebalans in ons lichaam zal in balans komen, waardoor het cholesterolniveau zal dalen en je gewicht zult verliezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.lifemojo.com/lifestyle/goede-koolhydraten-vs-slechte-koolhydraten-13107584/nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst zou ik wel pellen vanwege de harde celluloserijke ne onverteerbare schil die de buitenkant van alle graansoorten vormt. Als je het daarbij laat heb je zilvervlies- of bruine rijst die jij kennelijk bedoelt. Verder een plus voor je uitstekende verhaal. +1
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn geen goede of slechte koolhydraten. Je hebt wel snelle en langzame koolhydraten. De snelle koolhydraten (vb kristalsuiker) wordt snel opgenomen in je bloed en is daarom minder goed dan koolhydraten die langzamer in het bloed worden opgenomen. Het gaat om de chemische bouw van de koolhydraten.