Waarom bevatten 100g witte bonen véél meer (4 a 5x zoveel) calorieën dan 100g witte bonen in tomatensaus?

Volgens de caloriewijzer bevat 100g witte bonen 334 kcal, en zodra er tomatensaus bij zit maar 75 kcal. Zitten er 4x zo weinig witte bonen in de tomatensaus? Of heeft de tomatensaus een speciaal effect op de bonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Bij de witte bonen wordt uitgegaan van gedroogde bonen en bij de witte bonen in tomatensaus van een bereid product. Door de relatief grote hoeveelheid water in zowel de bonen als de saus is de hoeveelheid calorieën een stuk lager.

Gekookte witte bonen zonder tomatensaus zijn wel iets calorierijker maar niet zoveel als in diverse online calorietabellen wordt gesuggereerd. Rauwe en bereide producten in één tabel is natuurlijk appels met peren vergelijken. Dat een aantal tabellen klakkeloos van elkaar overgenomen blijken te zijn, gezien exact dezelfde fouten, is ronduit schandalig. Hieronder die van het Voedingscentrum, die ik redelijk betrouwbaar vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (1)

Witte bonen bevatten veel koolhydraten. Tomaten(saus) bevat(ten) niet veel calorieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh het aantal, maar 75g tomatensaus, had ik niet gelezen. Zal een fout zijn.