Kunnen multivitaminen groenten en fruit vervangen?

Om een slimme vraag van mijn dochter voor te zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je deze vraag met een speciale reden ?

Het beste antwoord

Ja, dat kunnen ze zeker. Als het puur om de vitaminen en de sporenelementen gaat.
De vraag ging niet over vezel, fructuso e.d. Overigens zijn er ook prima vezelpillen in de handel.
Door het bewaren en bewerken van vers fruit gaan er veel vitaminen verloren. Dan praten we nog niet over de troep die gebruikt wordt om het fruit en groenten te telen en mooi te houden. Denk aan nitraten, betrijdingsmiddelen, kleurstoffen enz.
Op een citrusvrucht zit b.v. puur vergif op de schil. Dus als een zeste in een gerecht wordt gevraagd kan je beter de schil eerst goed boenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, de vitaminten blijven niet hangen op lange termijn. Het is alleen iets wat die dag goed gaat. Dus hup, die pillen het huis uit en gewoon een prei en een appel kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een mens moet gevarieerd eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, multivitaminen zijn voedingssupplementen. Die supplementen zijn een aanvulling op een gezonde voeding. Een aanvullig betekend niet een vervanging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lichaam heeft vitamines en mineralen nodig om goed te functioneren. In het algemeen geldt: wie voldoende eet uit de vakken van de Schijf van Vijf, krijgt voldoende vitamines en mineralen binnen.
Extra vitamines slikken is normaal gesproken niet nodig. Uitzonderingen hierop zijn:
- kinderen tot vier jaar
- vrouwen vanaf 50 jaar
- mannen vanaf 60 jaar
- vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn
- vrouwen die borstvoeding geven
- mensen die weinig buiten komen of een donkere huid hebben.

Toegevoegd na 12 seconden:
(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schijf van vijf is al weer achterhaald. Het is niet de eerste keer dat het bureau voor voeding in de tijd andere dingen beweert ;o)
Inderdaad een hele slimme vraag. Het wenselijke antwoord zou natuurlijk nee zijn.

Als je zou vragen "Kunnen de vitamines in multivitaminen die in verse groenten en fruit vervangen" zou mijn antwoord zijn dat dit met wat kanttekening wel kan. De synthetische vitamines verschillen niet van de natuurlijke. Ze worden niet minder snel opgenomen.

Nu zitten er in groente en fruit ook andere stoffen die nuttig zijn. Niet in de laatste plaats de vezels. Die ontbreken in pilvorm. Die vezels zijn belangrijk voor de darmperistaltiek. Of wat minder netjes: je gaat er beter van poepen. Voordeel van de multivitamines is, dat er ook vitamines en sporenelementen in kunnen voorkomen die in het fruit ontbreken. Vooral als je eenzijdig 1 soort groente en fruit zou eten krijg je ook niet alles binnen.

Ik vind het opvoedkundig wat gevaarlijk om te zeggen dat multivitamines gewoon eten kunnen vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk een genuanceerd antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je er nu Vezeltabeltten als Supplement bij slikt? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan je vezels slikken. Kijk, een ruimtevaarder eet ook uit een flesje. Soms gedurende hele lange tijd. In feite zijn het allemaal (bio)chemische reacties, maar die zijn zo gecompliceerd dat ze moeilijk te ondervangen zijn. Daarnaast is het zo dat vitamines en sporenelementen aanwezig moeten zijn als hulpstoffen. Je merkt het alleen als ze afwezig zijn dat bepaalde biochemische reacties niet meer goed verlopen. En sommige vitamines kunnen wel degelijk kwaad in een overdosis. De een schadelijker dan de ander.
Nee, jammer genoeg niet. Ze kunnen wel eventuele tekorten aanvullen die kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een streng dieet, ziekte of andere reden waarom iemand een vitaminegebrek zou kunnen riskeren, maar je kunt niet simpelweg vitamine C slikken en dan geen groente of fruit meer eten. In groenten en fruit zit namelijk veel méér dan alleen vitamine, waaervan de vezels misschien nog wel de belangrijkste voedingsstof zijn. Dus jammer maar helaas, die vlieger gaat niet op.
Je kunt overigens ook niet je fruit vervangen door groente of je groente door fruit. En al helemaal niet door vruchtensap. Daar zitten de vitaminen dan wel weer gedeeltelijk in, maar niet de vezels. Er zit dus weinig anders op dan gewoon gevarieerd te eten. Daar zijn we ook helemaal op gebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer genoeg niet? hoezo jammer groente en fruit zijn lekker indien met zorg bereid en uitgekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik uit de vraag begreep dat de betreffende dochter dat wellicht graag zou willen ;-) Net als alle kinderen wel eens denk ik, al is fruit nooit zo'n probleem. Zelf hou ik meer van groente. Ik hoop niet dat daar alleen je min op sloeg ?
Nee dat kan niet. Voedingssupplementen bevatten niet alle essentiële voedingsstoffen die wel van nature in voedingsmiddelen zitten en ons lichaam ook nodig heeft. Er zijn ongeveer vijftig voedingsstoffen bekend die nodig zijn voor alle levensprocessen (bijvoorbeeld eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen).

Zie verder de link die ik eerder ook al heb toegevoegd bij een soortgelijke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het moet een aanvulling zijn. Mensen die roken hebben extra vitamine C nodig omdat de sigaret deze vernietigd. Ook vrouwen die de pil slikken zouden eigenlijk extra foliumzuur moeten nemen. En alcoholisten zouden extra vitamine B. Aangezien je dit niet allemaal kan nemen. Kun je als aanvulling een vitamine preparaat nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zijn een aanvulling dus niet de hele dagelijkse behoefte. je kunt namelijk nooit (of lang volhouden) om alle vitaminen elke dag binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee absoluut niet multivitamine bevatten geen vezels,en andere net zo noodzakelijke voedingsstoffen die in groente en fruit wel aanwezig zijn en de vitamines die er inzitten zijn ook nog eens niet in de juiste verhoudingen en vorm omdat je ook nog andere dingen eet waar vitamines inzitten daarbij hebben multivitamine geen enkele toegevoegde voedingswaarde indien je normaal gevarieerd eet heb je ze dan ook helemaal niet nodig tenzij je 52 weken per jaar de tour de france fietst tenminste.
dus laat je dochter gevarieerd verse groente en fruit eten ,gebruik geen multivitamine meer,spaar het geld voor die tabletten en doe dan iets leuks met je dochter om haar te stimuleren.