Hoeveel % paard moet in paardeworst zitten om het zo te mogen noemen?

Bij de plaatselijke Boni zit er maar 50% in maar het heet wel zo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
M'n buurman heeft een auto met 350 pk. ( paarde krachten ) en er zit wel een stuk vlees in maar geen een paard !? Stom hè .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
M'n buurman heeft een auto met 350 pk. ( paarde krachten ) en er zit wel een stuk rund in maar geen een paard !? Stom hè .

Het beste antwoord

Volgens de wetgeving voor voedseletikettering hoeft een woord dat in de naam van het product zit niet het hoofdingrediënt te zijn, als op de verpakking maar vermeld staat hoeveel procent er in zit van dat ingrediënt. Zwarte bessensap mag bijvoorbeeld ook zo heten als er maar 3% zwarte bes in zit. Daarom vermoed ik dat er bij paardenworst geen grens is van hoeveel procent paard erin moet zitten, maar het zou natuurlijk kunnen dat het staat in de andere wet die ik niet ken.
In het huidige 'Warenwetbesluit Vlees, gehakt en vleesproducten' staat wel aangegeven wanneer je de termen gehakt, half om half, mager, tartaar en gehakte biefstuk mag gebruiken, maar niet wanneer je de term paardenvlees mag gebruiken.
In december 2014 gaat een nieuwe Europese wet over etikettering van voedsel in, maar daarin zie ik zo snel niets over hoeveel procent iets zou moeten bevatten om zo te mogen heten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

u mag uw product noemen zoals u wil.er hoeft geen paarde vlees in te zitten om het paardeworst te noemen.zie negerzoenen,zitten geen negers in,laat staan zoenen.jodekoeken evenzo.in koffiemelk zit ook geen koffie.in boerenmetworst zitten geen boeren.
iemand maakt een product en geeft het een naam.
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Maar soms zijn er wel degelijk wettelijke voorschriften voor producten. bijvoorbeeld, Azijn waarin minder dan 4% azijnzuur zit, mag geen azijn worden genoemd , dat is wettelijk vastgelegd. Of zulke eisen er voor paardeworst zijn, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn allerlei soorten voedsel waarvan wel degelijk in de wet is vastgelegd wanneer je die term mag gebruiken. Bijvoorbeeld van volkoren brood, tartaar, half om half, gehakt.
niko
9 jaar geleden
klopt,maar zoals in bovenstaande reactie de azijn wordt genoemd.
maar er is ook een term"goudazijn"daar zit geen goud in...dat is een verkoopstunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als er allerlei namen zijn die je niet mag gebruiken, klopt het niet dat je je product mag noemen wat je wil.
En dat er dingen zijn als goudsazijn, jodenkoeken, koffiemelk, etc. wil nog niet zeggen dat je iets paardenvlees mag noemen als er geen paard in zit. Die andere voorbeelden zijn namelijk niet misleidend, want niemand verwacht dat er Joden in jodenkoeken zitten, negers of zoenen in negerzoenen, iedereen snapt dat koffiemelk melk voor in de koffie is, etc.
niko
9 jaar geleden
het wordt ook niet paardevlees genoemt.paardeworst.daar hoeft geen paard in.net zoals in palingworst geen paling zit.