hoe maak je het rooster van de bbq nu echt schoon

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cillit Bang! Een BANG en het vuil is weg :P

Het beste antwoord

Het beste is om hem schoon te branden. Dus flink het vuur opsteken en als het wat afgekoeld is er even met een borstel overheen te jassen. Als het nu echt niet lukt is een zak met water en een scheutje ammonia en dat een nachtje laten liggen ook prima. Het natte gras ook btw.

Ik BBQ behoorlijk wat en doe 1x per jaar de zak met water truc, verder alleen het schoon branden. Niet te bang zijn voor zwarte roosters, als je de boel goed heet maakt is dit niet gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Meteen na het barbecuen poetsen met een schuursponsje en een sopje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een afgesloten vuilniszak met water en zeep
nachtje laten weken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste gaat het met een staalborstel, en als het rooster verchroomd is dan een messingborstel
Een messingborstel is zachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe het altijd met een beetje vloeibare waspoeder
en dat kan de volgende dag ook nog prima

wel gebruik ik dan een brillo sponsje maar het aangekoekte vet lost op als sneeuw voor de zon

je hebt dus geen speciale middelen nodig om je bbq weer stralend schoon te laten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst de meeste etensresten er afhalen. Als het rooster niet te groot is kan je het in de vaatwasser wassen. In de vaatwastabletten zit een bestanddeel dat aangekoekte en ingebrande resten prima schoonmaakt.
Ik maak de branders van mijn gasfornuis er ook mee schoon. Die kook ik in een pannetje met een vaatwastablet. Niet doen als ze van aluminium zijn.

Het rooster weken in een bad met biotex geeft ook goed resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inspuiten met magnetron/ovenreiniger, even laten staan en afspoelen. Bij hardnekkig vuil eventueel nog een 2de keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb wel eens gehoord;
In het gras leggen, en 's morgens wanneer het gras nat is, kun je alles er zeer makkelijk afvegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe het rooster in een vuilniszak, spuit in met ovenreiniger en doe de zak goed dicht. Volgende dag voorzichtig de zak openen, uitkijken dat je niet de dampen inademt. Nu kan je het rooster zo schoonvegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal heeft na de barbecue niemand zin om het rooster te schrobben. Wij leggen hem 's avonds in het gras en de dauw helpt al een beetje om het vuil los te maken. De volgende dag leg ik hem op een stuk karton en spuit hem in met een product om ovens te poetsen. Laten inwerken maar daarna moet je nog altijd schrobben...
Geniet van de BBQ!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat het rooster gewoon liggen na een bbq bij de volgende bbq stuk alu follie een prop maken en over het rooster halen als gast er af als sneeuw voor de zon.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe niet moeilijk, en neem een platte bak waar je rooster in past, doe hier een vaatwastablet, opgelost in wat water en laat de boel even lekker inweken. Daarna spoel je het er zo vanaf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een berg zand ofzo in je tuin hebt, leg het rooster hierin. Ga er op staan en veeg je schoenen hierop af.
Op deze manier 'schuif' je het aangekoekte vet er makkelijk af.
amc
13 jaar geleden
Wij maken het altijd schoon met een schuursponsje en ajax alles reiniger. Dat werkt echt heel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal gewoon met een schrob dingentje. je kunt ook dingen kopen om het rooster schoon te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger maakte ik hem schoon met schuursponsje. Toen met ovenreiniger. Altijd een hoop gedoe en vuil/afval. Nu maak ik het mij iets gemakkelijker, ik laat de bbq tot de volgende dag lekker staan. Zo kan ik na de bbq lekker nagenieten van de rust, uitbuiken en bijkomend biertje genieten. De volgende dag dan gooi ik de as weg (geen brandgevaar meer in vuilnisbak) en maak ik rooster zo goed mogelijk maar niet blinkend schoon met zo'n speciale bbq schoonmaakborstel. Bij weer gebruik van de bbq, herhaal ik dat schoonmaken met borstel en leg hem zo laag mogelijk in de voorverwarmende bbq. Zo brand hij nog wat schoner en ondanks dat hij nooit geheel schoon wordt geloof ik niet dat bacteriën die hitte overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stop hem in een vuilniszak en schenk er een flinke scheut ammoniak bij. Bind de zak dan dicht. Laat dit een nacht staan.
Je kunt het rooster dan makkelijk schoonmaken.

Zelf doe ik het elke keer na het BBQ-en met een metalen panne-sponsje. Dan blijft hij heel mooi.
Na het schoonmaken insmeren met olijfolie, en je kunt hem wegzetten.

ALs je dan weer gaat BBQ smeer je het rooster weer lichtjes in met olie en dan gaat het vuil er heel makkelijk weer af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het ijzer laten opwarmen en daarna met een schuursponsje schrobben ik doe dat meestal bij de tosti apparaat ik weet niet of het ook werkt op een bbq apparaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een beetje natuur azijn en sop... wel als die nog ligt warm is en met een brillo sponsje.... is alles er zo af