Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vader krijgt implantaten in zijn kaak en kan dan niet kauwen. Kan iemand mij helpen met recepten zodat hij toch lekker kan eten zonder kauwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

een lekkere zelf gemaakte (vul groente of groentes hier in) soep
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende vloeibare voedingsmiddelen;
soepen, toetjes, shakes etc.

Wat ook een mogelijkheid is, is om de warme maaltijd door de mixer te halen, zodat het puree wordt. deze methode wordt in bejaardencentra veel toegepast, bij mensen die niet kunnen kauwen. De maaltijd is dan minder smakelijk dan gewoon, maar op die manier valt er nog redelijk normaal te eten.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
je vader zou ook een blender kunnen kopen, dan kan hij alles wat hij wil eten pureren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allerlei soorten soep en dan in de blender ermee. Sap is ook lekker. En je kunt zelfs aardappelpuree met groenten in de blender doen.
(Lees meer...)
paulus811
13 jaar geleden
Met een goede blender of staafmixer kan je allerlei lekkere, vloeibare maaltijden maken.

Je kan bijvoorbeeld lekkere, voedzame smoothies maken, met fruit, (soja)yoghurt en amandelen. Als je een wat grotere portie maakt en redelijk wat amandelen (of andere noten) erindoet, kan het een goede maaltijd zijn ipv een tussendoortje.
Je kan cacao erdoor doen voor de lekker, of groente erbij om er een gezonde green smoothie van te maken.

Dikke soepen zijn ook lekker en goed vullend, bijvoorbeeld pompoensoep en erwtensoep.
Je kan allerlei soorten stampot maken, met verschillende groenten, en aardappels of verschillende knollen.

Dit zijn dingen die ook voor de rest van het gezin prima te eten zijn, die niet zoveel afwijken van een 'normaal' eetpatroon.
Maar verder kan je natuurlijk veel avondmaaltijden wel pureren, hoewel de ene veel lekkerder is dan de andere.
Ik zou niet alle ingredienten tegelijk blenderen, maar los van elkaar, zodat je op je bord bijvoorbeeld een schep aardappelpuree hebt en een schep groentepuree en een schep vlees/peulvruchten/'vleesvervanger', en je de verschillende smaken dus los van elkaar kan proeven in plaats van dat het een grote brij wordt.
Ook zou ik me extra focussen op kruiden en specerijen, als de structuur wegvalt moet de smaak extra goed zijn om dat te compenseren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt met groenten, wat kruiden en een staafmixer geweldige voedzame gevulde soepen maken. Ik citeer even een eerder antwoord van mezelf met een recept:

"Wat ik doe met één of twee uien, eventueel een teentje knoflook en een kilootje tomaten:

Ui en knoflook langzaam fruiten in wat (olijf)olie. Tomaten halveren. Niet moeilijk doen met ontvellen of iets dergelijks. Dan het vuur hoog zetten en de tomaten meebakken tot ze zacht zijn.

En dan de staafmixer in de pan en de hele boel pureren.

Bouillonblokje erbij en een heel klein beetje water (veel minder dan je nodig denkt te hebben!) om de gewenste dikte te krijgen.

Op smaak brengen met wat versgemalen zwarte peper, een scheutje extra vierge olijfolie, en een scheutje (wijn)azijn.

En presto: een tomatensoep met meer tomaten dan je ooit dacht kwijt te kunnen in één pan soep.

Hetzelfde idee werkt prima voor vele soepen: groenten fruiten/bakken/koken, staafmixer erin, bouillonblokje erbij en aanlengen tot de gewenste dikte. En dan eventueel wat extra smaak toevoegen met wat kruiden of specerijen.

Extra tip: als je een wat meer gebonden/romige soep wilt, hoef je geen room toe te voegen. Kook een aardappel mee in het mengsel en pureer die mee met de staafmixer, en het zetmeel zal je soep binden."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een jaar geleden een maagband gekregen en al mn kiezen laten trekken,ik moest vloeibaar eten voor mn maagband maar ook omdat ik niet goed kon kauwen,ik wilde toch gezond en lekker eten,ik wilde witlof met ham en kaas uit de oven,dit heb ik gewoon gemaakt en daarna in de blender gedaan,het smaakte verrukkelijk !!!

Het zou dus een goed plan zijn om een blender aan te schaffen want zoals ik de witlof klaar maakte kun je van alles klaar maken ;-)

Sterkte !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zoet tussendoortje vind ik heel lekker;
Een geraspte appel met yoghurt en kaneel.

Of yoghurt blenden met een banaan en sinaasappelsap.

Oppeppertje voor de middagdip;
Knorr bouillon met tuinkruiden. Schepje poeder in gekookt water, lekker smaakvol, warm en zout.

Veel kamillethee! Dit werkt ook goed voor de genezing en voorkomt ontstekingen.

Sterkte!

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien is een zachtgekookt eitje ook lekker en makkelijk te eten, dit vult goed.
Ik maak zelf vaak de kippensoep of vermicellisoep van honig, en wanneer het kookt gooi ik er 2 of 3 eitjes in. Even laten doorkoken terwijl je goed roert, de dooier goed doorroeren anders blijft die rond, en dan heb je door je soep heerlijke 'slierten' ei.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van alle antwoorden die je al hebt gekregen:
als je even een dagje gemakkelijk wilt, dan zijn potjes babyvoeding ideaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef hem appelmoes,youchurt,smoothies,fruitpap,....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak voor meerdere dagen een broccoli-gehakt schotel a-la-stroganoff.
Aardappelpuree maken met creme fraiche er door.
Gehakt rul bakken, champigons en ui bakken en er door.
Zakje(s) stroganoff saus aanmaken met helft minder water.
Gehakt, champ., ui en stroganoffsaus door elkaar doen. Creme fraiche erbij en even laten staan.

Schaal vullen met puree, gehaktmengsel, puree en dan geraspte kaas eroverheen.
Half uurtje in de oven en lekker eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding