Waarom is brood heel snel niet vers meer?

Als ik Brood koop. Dan is het heel erg vers maar de volgende dag proef ik dat het minder vers is hoe komt dat? en hoe kan het vers houden? Ik doe brood meestal gewoon in de kast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik weet niet precies waarom maar het helpt om de broodzak heel erg goed dicht te doen. Ook gelijk nadat je een boterham hebt gepakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Op zich zitten er stoffen in het brood toegevoegd, zodat het brood langer houdbaar blijft, tenminste wel in Nederland. Als je bijvoorbeeld een brood uit België hebt of een Turks brood, dan merk je dat het brood na 1 dag nauwelijks nog eetbaar is. In Nederland merk je alleen wat kwaliteitsverlies.

Als je je brood in een plastic zak bewaard en meteen sluit, nadat je er een sneetje uithaalt, het lucht eruit laat, niet te warm bewaard (zo laag mogelijk in de kast leggen, bovenin is het warmer) en vooral ook donker, dan zou dat al moeten schelen.

Brood wordt dus snel niet meer vers door lucht, licht en warmte.

Toegevoegd na 30 minuten:
In de koelkast bewaren is ook nog een mogelijkheid, maar ik heb dan het idee dat het brood dan anders gaat smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het brood gelijk als ik thuiskom in de diepvries.
Maar als je brood gewoon in een zak hebt die al een keer open geweest is.
Dan droogt het toch uit.
Leg maar eens een sneetje brood gewoon een uurtje op een bordje.
Je zult zien dat deze droog en al bijna hard aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
brood bevat veel vocht wanneer je brood lang laat liggen droogd het brood uit. Wil je Brood langer vers houden kun je het het beste in de vriezer leggen. Het beste vind ik het brood in boterhammen zakjes of in de diepvrieszakjes te doen dan vriest niet al het brood tegen elkaar aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brood kan al eerder ingevroren zijn.
(avond of nachtwinkel)
Brood kunt u als u alleen bent per half kopen en goed gesloten en luchtdicht in de koelkast bewaren.
Bent u een grootverbruiker, vries dan het brood in per portie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt vooral door het zuurstof dat bij je brood komt, dus je kan het beste het zo luchtdicht mogelijk verpakken, of per portie invriezen.
Helaas gaat dat zo met brood, en gelukkig worden er niet nog meer stoffen aan toegevoegd om het 'mooier' te laten lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er maar helemaal aan waar je het brood haalt.Als je dit bij een échte bakker haalt is het meestal nog warm als zij het binnen krijgen omdat het de nacht daarvoor gebakken is.Indien je dit bij albert heijn of dat soort zaken haalt komt het uit een vrieshuis en kan het enkele dagen voor de verkoopdag al gebakken en verpakt zijn.