Welke etenswaren kun je langere tijd bewaren ?

Ik bedoel andere dan bruine bonen in blik e.d.
Met langere tijd bedoel ik jaren houdbaar ten behoeve van noodvoedsel pakket.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dichte verpakkingen rijst en pasta voor de broodnodige koolhydraten. Ik zou er ook chocola in stoppen voor de snelle energie. Mueslirepen zijn soms heel lang houdbaar. Net als aardappelpureepoeder en poedersoep.

Gevriesdroogde maaltijden van de buitensportwinkel zijn soms heel lang houdbaar, maar controleer dat als je ze koopt. Soms valt de houdbaarheidsdatum tegen. Controleer ook hoeveel calorieën ze bevatten, wij zijn er ooit tijdens een wandelvakantie achter gekomen dat we in feite te weinig energie binnen kregen.

Natuurlijk moet er ook water, meer water, nog wat water en veel meer water in je noodpakket zitten. Je hebt het immers nodig voor die gevriesdroogde maaltijden. Waterzuiveringstabletjes (ook te krijgen bij de buitensportwinkel) zijn ook geen overbodige luxe.

Verse groenten en fruit zullen het snelst moeilijk te krijgen zijn in echte noodsituaties. Vergeet dus niet een megapot multivitaminen om dergelijke tekorten aan te vullen.

Iets om gemakkelijk te vergeten: zout. We krijgen er in normale omstandigheden te veel van binnen, waardoor we vergeten dat zout ook van levensbelang is. Net als vet overigens, dat heb je gewoon nodig om bepaalde voedingsstoffen op te nemen. Dus ook een fles olie, al was het maar om de gevriesdroogde maaltijden te verrijken.

En tot slot toch die blikken en potten. Peulvruchten (zoals die bruine bonen), groenten en fruit. Er bestaan trouwens ook kant-en-klaarmaaltijden in blik, de blikken van Struik zijn bijvoorbeeld ongeveer een jaar houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Crackers en biscuit, als je ze goed drooghoudt tenminste. Melkpoeder in blik. Soep in droge vorm of in blikken.
13 jaar geleden
Heel zoete vruchten zoals dadels en vijgen zijn mits goed afgesloten (gesealde folie) ook lang houdbaar, al kunnen ze wat versuikeren, maar dat maakt ze niet oneetbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Droge artikelen als rijst, gedroogde ham, macaroni en daarnaast ingemaakte groenten; ingeweckt, op azijn, met suiker of op alcohol maakt niet zoveel uit, blijft allemaal een eeuwigheid goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snoep (teminste de meeste snoepjes dan) die zijn meestal een aantal jaar houdbaar.