Soja is een eiwit dat tegenwoordig in tal van variaties te koop is. Het is een product dat gemaakt wordt van sojabonen.
Amadea
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soja
Alsjeblieft, gewoon op klikken, naar de boon of stad, en lezen maar ;-). Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soja is een onderdeel van bijv. Sojaolie watde meest geconsumeerde olie ter wereld is. Zie de link over de sojaboon waar de soja uit word gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soja bevat 18%vet en 49% eiwit,komt uit de sojaboon.Veel gebruikt voor veevoer maar ook bv in tofoe/sojasaus/sojamelk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soja wordt gemaakt van de sojaboon. Het lijkt een gewone peulvrucht net als een bruine of witte boon, maar bevat in verhouding heel veel eiwitten. Van een sojaboon kan van alles gemaakt worden, o.a. sojakaas (ook wel bekend onder de naam tofu of tahoe, of tempeh- daarin zijn de bonen nog iets zichbaar) of sojamelk, sojasaus (gefermenteerde sojabonen), sojameel, sojavlokken en sojabrokken etc. Ook wordt het veel gebruikt als veevoer, vanwege de lage kosten en het hoge eiwitgehalte.
Gewone pure sojabonen (gekookt) zijn erg lekker in een bonenschotel of stoofpot. De smaak is heel neutraal dus ook gemakkelijk toepasbaar in verschillende recepten.
Soja is een heel mooi en waardevol product!

Het is ook leuk en gemakkelijk om zelf een plantje te kweken van sojabonen. Net als andere peulvruchten kiemen ze vrij snel, en kan je zelfs onder kunstlicht een flinke plant ervan laten groeien. De plant doet het helemaal goed als je er iets mest aan toevoegt.