Wat is de beste manier om een kokosnoot te openen?

Ik ben gek op exotisch fruit en zag pas in de winkel verse kokosnoten liggen. Ik zou ze graag proberen, maar wat is de beste manier om een kokosnoot te openen?
(We hebben thuis wel een kettingzaag, maar dat lijkt me een beetje over dreven :P)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Lol, die kettingzaag zou ik niet gebruiken :) Als je een hamer en een grote spijker hebt is dat voldoende om de noot te kraken.

"Om een kokosnoot open te maken neem je een hamer en een grote spijker. Sla hiermee een gaatje in twee van de drie donkere plekken bovenop de noot. Je kunt dan de kokosmelk eruit laten lopen in een glas. Een verse kokosnoot geeft je minstens één glas sap. Als de melk eruit is sla je de spijker vlak naast één van de drie donkere plekken, totdat er een barst ontstaat.

Sla dan steeds op een plekje in de barst zodat deze groter en langer wordt. Maak een heleboel kleine stukjes wat het makkelijker maakt om het vruchtvlees eruit te halen. Het witte vruchtvlees komt gemakkelijk los als je een mes tussen het bruine vel en het vruchtvlees zet."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doorboor met een spijker en hamer twee ogen (de donkere plekken op de noot).

Laat het kokoswater uit de vrucht in een kommetje lopen.

Leg de noot op een stevige ondergrond (buiten op de stoep, ergens op de beton) en sla met een hamer op de bast tot deze in stukken breekt
of
zaag de noot met een ijzerzaag doormidden.

Haal het vruchtvlees uit de noot en verwijder met een dunschiller het bruine vlies.

Snijd het vruchtvlees klein of rasp het met een rauwkostmolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een hamer & spijker 2 van de 3 zwarte puntjes open slaan. Het sap (De kokosmelk) eruit laten lopen in een glas.

Als hij leeg is, pak je de hamer, en met de achterkant sla je rondom op de noot. Een ferme tike ertegen en hij zal langs de getikte rand open splijten.

Toegevoegd na 1 minuut:
In tegenstelling van het hierboven vermelde: Het bruine vlies dat oo de kokos zit is gewoon eetbaar.

Doorzagen met een ijzerzaag leidt tot hele vieze randen in de kokos die je weer schoon moet maken. Daarbij is het veeel meer werkt dan hem openslaan. Ik zou de noot in de hand houden bij het slaan. Dan wordt de scheurrand netter dan wanneer je hem op een harde ondergrond legt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn vader deed het vroeger met een bijl! Beetje rigoureus misschien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het nu eerst maar eens met een hamertje. Dan overleef je het tenminste. Iets wat met die kettingzaag minder voor de hand ligt.