Waar zitten de verborgen suikers!???

Vanwege mijn 'suiker-verslaving' probeer ik een dieet voor mezelf op te stellen. Het simpele 'weglaten van snoep' vind ik niet voldoende. In veel producten zitten onverwachts tot suikers verstopt. Maar welke precies?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Verborgen suikers zijn zoetstoffen waarvan niet direkt duidelijk is dat het ook suikers zijn en die dus ook veel dezelfde eigenschappen van suikers hebben. Zoals het bevatten van veel calorieën en het snel doen stijgen en weer dalen van de bloedsuikerspiegel. Ongemerkt krijgen consumenten veel meer suikers binnen dan ze denken. Producten met “Ongezoet’, ‘geen suiker toegevoegd’, ‘0% suiker’ of ‘gezoet met natuurlijke suikers’ bevatten wel maisstroop of vruchtendiksap, die van zich zelf veel suiker bevatten. Dit staat in een artikel in de Gezondgids van de Consumentenmarkt dat vandaag uitkomt. http://www.gezonderworden.nl/2006/03/veel-verborgen-suikers-in-producten/ En ook in producten waarvan je het niet verwacht, bijvoorbeeld Sultana Hartig, zitten vaak suikers verborgen. Dus wat moet je doen als je suikers uit je eetpatroon wilt verbannen? Gewoon eerst even de verpakking lezen. http://www.toostylish.nl/nl/article.php?cid=1300&id=5061 http://voeding.paginablog.nl/voeding/2006/03/veel_verborgen_suikers_in_prod.html Chicken tonight Ook in kant-en-klaarmaaltijden zit soms veel suiker. Een portie Knorr Chicken Tonight Tandoori mild-saus is goed voor 3,7 klontjes. http://gezondheid.plein.nl/weblog/?id=5463 Lees de verpakkingen van alles wat je koopt!!

Soms zie je niet direct suiker in het lijstje staan, maar zit het er wel degelijk in, gewoon in een andere vorm. Er zijn fabrikanten die dit bewust doen en je zo foppen met zogenaamde 'light' producten. Dit zijn een aantal ingrediënten die je ook als suiker kan beschouwen: honing, maïsstroop, dextrose, fructose (druivensuiker), glucose, glucosesiroop, sorbitol, vruchtensapconcentraat of diksap, galactose, lactose (melksuiker), ribose, sacharose (rietsuiker, bietsuiker of sucrose), malt of maltose (moutsuiker) polidextrose, mannitol, xylitol, en maltodextrine. Dus staat er op een verpakking 'geen suiker toegevoegd' of 'ongezoet' dan wil dat nog niets zeggen.

Bronnen:
http://www.toostylish.com/nl/article.php?c...

Goed de verpakkingen lezen waarop staat: -zetmeel -koolhydraten -glucoses -fructose -lactose Dit alles zijn suikers

Bijna 70% van de suikers die we tot ons nemen zijn verborgen suikers, komend uit bv. diepvries frites, kroketten, chips, kant-en klare maaltijden, fastfood, erwten of mais in blik en ingeblikte ragout met witte bonen. Hier worden veel suikers toegevoegd. Ook producten 'zonder suiker' bevatten suiker, zoals yoghurt met vruchten zonder suiker bevat zoetstof afkomstig uit fruit.

Bronnen:
http://www.metabolisme.be/ongezonde-voedin...

Ook in fruit zitten suikers, maar die kan je beter niet weglaten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100