Door welke olie krijg het typische chinese smaak?

Wanneer ik roerbakgroente maak dan vind er meestal weinig smaak aan zitten ondanks toevoegen van ketjap, chilisaus etc.
Mijn vraag is nu of er gebruik word gemaakt van een bepaald soort olie of kruiden waardoor die typische chinese smaak verkregen word. En zo ja welke?
Wat je ook bij de chinees besteld, altijd proef ik die smaak erdoorheen. Lekker dus en zou het graag zelf ook gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
16.2K

Antwoorden (9)

Oestersaus!!! Heerlijk! maar of het echt Chinees is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Chinees gebruikt voornamelijk arachide (pinda)olie.
bamibal
12 jaar geleden
Typisch Chinees zijn:

ve-tsin: dit is een smaakversterker, ook wel E621. Of dit zo gezond is wordt betwijfeld, maar het word veel gebruikt in de Chinese keuken. Te koop bij de toko en vaak ook wel in de supermarkt.

Sesamolie: spaarzaam gebruiken, want het heeft nogal een sterke smaak. Je kunt het kopen in de toko.

Five spice powder: een mix van kaneel , steranijs, peper, venkel en kruidnagel. Dit wordt in heel China veel gebruikt.
Te koop bij de toko en supermarkt.

Zwartebonenpasta: ik denk dat dit nog wel de meest typissche smaak aan sauzen en dergelijke geeft, maar ook hiermee moet je voorzichtig zijn omdat het nogal 'zwaar' is. Een mespuntje is vaak genoeg. Ook bij te toko te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik eens een mesputje 5 of 7 kruiden poeder
maar wees er zuinig mee het mag niet overheersen
eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chinese gerechten worden meestal gebakken in rijstolie, maar die olie heeft geen uitgesproken smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typische Chinese ingrediënten om te gebruiken met roerbakken zijn;

Plantaardige olie waarin je begint te bakken. Hierin gaat geraspte gember, gehakte knoflook en 1 gehakt pepertje.
Met een schuimspaan eruit scheppen, zodat het bakvet achterblijft en dan ui en paprika 2-3 min. roerbakken.
Eruit nemen en dan de groenten ook snel bakken. Kruiden doe je dan met oestersaus, rijstwijn of sherry, donkere sojasaus ( geen ketjap) en een beetje sesamolie.
Wat ook veel smaak geeft is om een bouillontablet bij de mie mee te koken.

Indien je vlees mee wilt bakken is het lekker om een marinade te maken van;
2 eetl. droge sherry of rijstwijn,
2 eetl. donkere sojasaus,
1 theel. sesamolie,
2 grote geperste knoflooktenen,
15 cm. verse fijngehakte gemberwortel,
1 theel. bruine suiker
Marineer reepjes vlees hierin ( ½ uurtje in de koelkast) en bak het vlees wanneer de uitjes en paprika er net uit zijn. 2-3 min. roerbakken tot het vlees net gaar is. Daarna de groenten en de resterende marinade toevoegen en alles op hoog vuur roerbakken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis met ketjap?
amc
12 jaar geleden
Er is niets mis met ketjap, maar het heeft een andere smaak dan de sojasaus die de Chinezen gebruiken. Proef maar eens wat soja-saus en wat ketjap. Ketjap Manis, de zoete dus, hoort meer bij de Indonesische keuken en de ketjap Asin, de zoute variant, smaakt ook anders dan de sojasaus bij de chinese keuken, hoewel die ook wat zoutig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik ken 't smaakverschil op zich wel. Vroeg me alleen af waarom je zo specifiek vermeldde "geen ketjap". Maar het gaat je dus ook precies om het smaakverschil.
amc
12 jaar geleden
Ja omdat dit ook specifiek de vraag is. Piekertje wil nl. de typische Chinese smaak en die krijg je niet met ketjap.;)
dat ligt aan meer dingen. voornaamste is kooktechniek:het gebruik van n goeie hete wok. vervolgens wordt veelal n voorgebakken olie gebruikt: bak wat ui en knoflook in ruim olie en filter het later. als laatste wordt bij de afhaalchinees n basissaus vaak als volgt gemaakt: zetmeel of maizena oplossing, sherry en vetsin. dat laatste zou ik liever niet gebruiken maar wellicht is dat hetgeen wat je nu mist. maar doe er liever wat meer zout of zoute soja bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem in plaats van ketjap eens Kikkoman sojasaus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
soja olie
Maak een kruidenolie door 20 teentjes fijngehakte knoflook, 3 fijngesneden uien en 150 gram fijngesneden gember te bakken in een liter zonnebloemolie of nog liever arachide-olie. Als de ingrediënten goed donkerbruin gebakken zijn filter je die eruit. Als de olie is afgekoeld kun je deze teruggieten in de fles en is deze nog lang bruikbaar. Alles waar je deze olie bij gebruikt krijgt al gauw die typische chinese smaak(en geur). Ook het gebruik van ve-tsin zorgt hiervoor. Verder kun je denken aan oestersaus, sesamolie en rijstwijn. Maar het hangt er natuurlijk heel erg vanaf wat je klaar maakt welke ingredienten daarbij passen. Zomaar alles bij elkaar gooien is ook niet de bedoeling. Bekijk op youtube de filmpjes eens van Ming Fang (Tijgerkop). Zij geeft de recepten prijs van de bekende gerechten uit de Chinees (Indische) restaurants. Er wordt wel eens een beetje neerbuigend gedaan over deze restaurants (het zou aangepast Chinees zijn etc. etc)......als je de gerechten zelf gaat maken dan merk je: het is veel werk, het is precies werk en wanneer je gaat smokkelen met een recept merk je dat meteen. Ik heb echt respect gekregen voor deze keuken en het is heel leuk maar dus niet altijd even makkelijk om sommige gerechten zelf te gaan leren maken.