Wat is de reden/ risico, bij een frietpan waarbij vermeld staat dat er alleen vloeibaar vet in mag, om daar niet vloeibaar vet in te doen.

Ik heb een frietpan, waar volgens de gebruiksaanwijzing alleen vloeibaar vet in mag.
Maar ik wil graag frituren met cocosolie, maar die is niet echt vloeibaar.
Maar wel veel lekkerder en gezonder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat de verwarmingselementen niet voldoende warmte af kunnen voeren bij het opstarten en daardoor doorbranden.
Als er vloeibaar vet in zit is het contact tussen element en vet altijd maximaal, met vast vet is dat niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Risico is dat het element te heet wordt (door- of verbranden).
Als je door het regelen van de thermostaat de temperatuur langzaam opvoert en dus zeker niet meteen op maximaal, zal het wel goed gaan, maar duurt het wel langer voordat de frituurpan frituurbereid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt
a) het kokosvet smelten (niet heet maken, gewoon alleen smelten) in een ander pannetje en dan pas in de frituurpan gieten.
b) in een gewone pan frituren. Dat doe ik al jaren omdat ik het niet zoek om elke keer die friteuse helemaal schoon te maken. De belangrijkste verschillen zijn dat je meer kans hebt op frituurlucht en dat je op moet letten dat het vet niet te heet wordt en verbrandt.

Tegen de frituurlucht kun je buitendeuren en ramen open zetten en de deuren naar huiskamer enz. dichthouden. Gebruik boven een frituurpan geen afzuigkap. Als het mis gaat en de vlam slaat in de pan, dan staat door die afzuigkap in no time alles in de hens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb gister de frietpan schoon gemaakt, wat een rot werk.