Kan je brood maken zonder gist, ei en boter?

Iets simpels of een soort roti pannenkoek? Met alleen zelfreizend bakmeel of soort brood met knofloof en kruiden maar heb geen ei, boter en geen gist in huis

7 jaar geleden
5.3K
Amadea
7 jaar geleden
Geen brood, wel pannenkoek of naan of matse.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook wel brood hoor , met de kanttekening dat matse en naan ook écht vormen van brood zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(afhankelijk van je definitie van brood)
Kiembrood

Het beste antwoord

Ei en boter heb je niet nodig voor het maken van brood.
Maar het moet WEL rijzen.

Dat kan door van meel en water een desem te maken dat je echter wel een paar dagen tijd kost ; daar heb je dus acuut op dit moment niks aan.

Je kunt wel gebruik maken van bakpoeder en 'baking soda'. Het zal niet helemaal het superluchtige brood zijn dat je gewend bent, maar het wil best, zeker voor broodjes bij de warme maaltijd. je moet dergelijk brood wel meteen opeten ; de volgende dag is het eigenlijk al oudbakken. (Dan kun je het nog wel roosteren).

Uiteraard kun je naar hartenlust experimenteren met verschillende soorten meel en kruiden naar keuze. Voordeel van sodabrood is dat het snel te maken is ; het rijst namelijk alleen maar in de oven tijdens het bakken, en hoeft niet daarvoor verschillende keren te rijzen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb je alleen zelfrijzend bakpoeder in huis en geen baking soda, dan blijft het toch bij het bakken van, inderdaad, een soort pannekoek- zonder - ei . Ook dat is een manier van -platte- broden bakken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+bakpoeder is overigens weer een onderdeel van zelfrijzend bakmeel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, ik werk ook liever met baking soda ; dat rijst toch wel weer een klasse beter. (En je kunt zelf de verhouding bepalen).

Andere antwoorden (2)

Ja, ei en boter zijn helemaal niet nodig en zelfrijzend bakmeel kan je vervangen voor gist+meel.

Toegevoegd na 32 minuten:
Er zit volgens Utrecht wel wat haken en ogen aan:

Ei en boter heb je inderdaad niet nodig voor brood. Maar met zelfrijzend bakmeel kan je geen brood maken. Je kan er wel heel lekkere taarten, koekjes en cake mee bakken maar er zit te weinig eiwit in om er een goed (elastisch) deeg van te kneden. Je krijgt dan een soort cake…
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
Klopt gedeeltelijk. Ei en boter heb je inderdaad niet nodig voor brood. Maar met zelfrijzend bakmeel kan je geen brood maken. Je kan er wel heel lekkere taarten, koekjes en cake mee bakken maar er zit te weinig eiwit in om er een goed (elastisch) deeg van te kneden. Je krijgt dan een soort cake...
Ik koop altijd de mix van Koopmans, wit brood lekker luchtig. Alleen water en boter bijvoegen en 3 uur in de broodbakmachine en klaar.