Vanwege de koolsappen die rood zijn.

Rodekoolsap bevat een pigment genaamd cyanidine.
Cyanidine is een natuurlijke organische verbinding. Het is een voorbeeld van een anthocyanidine (niet te verwarren met anthocyanen, welke glycosiden van anthocyanidinen zijn). Het is een pigment dat gevonden kan worden in verschillende rode vruchten, zoals druiven, blauwe bosbessen, bramen, kersen, veenbessen, vlierbessen, meidoorn, loganbessen, açaíbessen en frambozen.[1] Het kan ook gevonden worden in vruchten als appels en pruimen. Daarnaast kan het gevonden worden in rodekool en rode uien.

De stof heeft een karakteristieke ROOD-ORANJE kleur, hoewel dit van de pH afhangt; oplossingen van de stof zijn rood bij pH < 3, violet bij pH 7-8 en blauw bij pH > 11. De hoogste concentraties cyanidine zijn te vinden in de schil van de vrucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ;)
Rode kool wordt meestal - zeker vroeger - klaargemaakt met appel. Door het zuur van de appel wordt het gerecht rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een vreemd antwoord, maar 'rode kool' klinkt vanwege de 'o'-klank in beide woorden, (veel) beter dan paarse kool. Er is ook niet zoveel paars voedsel (paprika, aubergine, maar niet zoveel meer) en dat is met rood anders. Dat is, denk ik, een veel gangbaardere kleur en 'bekt' beter.