Is dit product ' metamucil' veilig in te nemen bij een glutenvrijdieet?

Ik ben glutenvrij gaan eten, maar heb hierdoor last van obstipatie. Om dit tegen te gaan gebruik ik metamucil. Zitten daar gluten in? Of is dit veilig en glutenvrij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2K

Antwoorden (2)

De werkzame stof in Metamucil is psylliumzaad. Dat bestaat uit plantaardige vezels (hele zaden of alleen de zaadhuid). De psylliumvezels mengen zich met de darminhoud en zwellen op doordat ze water opnemen. Het is daarom belangrijk om bij gebruik van dit middel veel te drinken: anderhalf tot twee liter per dag. Anders kan het middel gaan klonteren in de darm en dit kan verstopping of afsluiting van de darm veroorzaken.

Een andere naam voor psylliumzaad is Plantago Ovata. Het is een weegbreesoort. Psylliumvezels bevatten geen gluten of mineralenbindend fytinezuur. Dus zolang jij voldoende drinkt is het veilig om dit middel te gebruiken.
Amadea
11 jaar geleden
Het werkzame stof in Metamucil zijn fijngemalen vezels van Ispaghula Husk (psylliumzaad), en dat is een zaad die van nature geen gluten bevat.

Maar zoals heel veel andere medicijnen, bevat Metamucil andere ingrediënten.

Van belang in relatie tot allergieën zitten de volgende hulpstoffen in Metamucil:
- Maltodextrine: deze is vaak afkomstig van zetmeel uit tarwe (in USA gebruikt men vaker maïs), maar tijdens het proces van extractie van zetmeel, hydrolyse tot glucose en polymerisatie tot maltodextrine gaat al het eiwit verloren, waardoor het eindproduct als glutenvrij beschouwd mag worden.
- Aspartaam: dat is een bekende zoetstof (vind je o.a. in cola light) die een ernstige ziekte kan veroorzaken bij mensen met een metabolische aandoening (genetisch bepaald) genaamd fenylketonurie. Voor de rest van de bevolking is het gebruik veilig, hoewel sommigen beweren dat het nadelige effecten voor de gezondheid heeft. Hierover zijn er veel vragen gesteld in GV, kan je ff zoeken.
- Azokleurstoffen: metamucil bevat deze kleurstoffen, die in de laatste jaren onderwerp van discussie zijn geweest. Ze worden nog steeds als veilig beschouwd, maar EFSA (European Food Safety Agency) heeft geadviseerd om het gebruik van deze stapsgewijs te reduceren, met als uiteindelijk doel de complete vervanging van deze in levensmiddelen. Medicijnen hebben een andere regelgeving van voedsel, maar waarschijnlijk zullen de azokleurstoffen op den duur ook verdwijnen uit de formulering van medicijnen.

Dus toch een lang verhaal om te bevestigen dat metamucil glutenvrij is, maar nu heb je écht alle informatie.
Ik ben het met je eens dat de afbeelding en de logo heel snel de indruk kunnen wekken dat het product tarwe bevat.

Wel de gebruiksaanwijzing volgen, met name wat betreft voldoende water drinken!!