Wanneer is iets nou fastfood en wanneer nou niet?

Een patatje oorlog is volgens mij fastfood nietwaar?
maar als je bij een goed verzorgde maaltijd met een biefstukje en een stukje groente verzorgt met patat, dan is patat geen fast-food meer?
Net als een pizza, is de pizza bij een pizzaria ook fast-food? En een saucijzenbroodje bij de kiosk is volgens mij ook fast-food, maar hoe zit dat met een pistoletje gezond bij de broodwinkel? is dat dan ook fastfood?

Soms weet ik niet precies waar de grens ligt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Het is en blijft inderdaad een wolf in schaapskleren.
Zoals je zelf al aangeeft patat en pizza blijven fastfood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja als ik een hamburger van mc donalds verberg tussen de gerechten van een topkok blijft het fastfood.
flyingcrow
13 jaar geleden
Patat als onderdeel van een goede maaltijd(met een stukje vis of vlees,en veel groenten ) is geen fastfood
en een goede pizza ,eventueel zelfgemaakt,die goed belegd is ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt patat prima zo klaarmaken dat het een goed onderdeel is van de maaltijd. Ovenfriet maken, of in elk geval bakken in goede olie en niet veel zout erop of ladingen saus erbij. Misschien niet iets voor elke dag, maar dat zijn 'gewoon' gebakken aardappels ook niet.
flyingcrow
13 jaar geleden
Klopt helemaal Hippo

Andere antwoorden (7)

Wikipedia zegt: "Fastfood (snel voedsel) is een verzamelnaam voor voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt en relatief goedkoop is. Het wordt doorgaans verkocht bij daarvoor gespecialiseerde restaurants en kraampjes zoals snackbars."
Als je dit als uitgangspunt neemt is een patatje oorlog inderdaad fastfood en je biefstuk met groente en wat patat erbij duidelijk niet. Pizza die je koopt, terwijl je buiten staat te wachten is fastfood en als je hem in een restaurant eet, met daarbij een voorafje, een dessert en wat te drinken is het geen fastfood.
Pistoletje dat je even snel bij de broodwinkel koopt, valt dan ook onder de fastfood. Fastfood hoeft overigens niet per definitie ongezond te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Heel goed antwoord Peppie+
- Goedkoop
- < 5 min te maken
- Snel naar binnen te werken
- Vet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fastfood (snel voedsel) is een verzamelnaam voor voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt en relatief goedkoop is. Het wordt doorgaans verkocht bij daarvoor gespecialiseerde restaurants en kraampjes zoals snackbars.
De fastfoodindustrie is een zeer grote, lucratieve industrie, die groeit doordat mensen steeds minder tijd nemen om zelf te koken. Over het algemeen wordt fastfood als ongezond beschouwd, doordat het vaak vet is en het weinig vitaminen en andere noodzakelijke stoffen bevat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het snel bereid wordt en jij het snel kunt eten (al of niet na afhalen/laten bezorgen) is het fastfood. Letterlijk betekent het 'snel voedsel' Er ligt niet echt een grens, omdat het een beetje subjectief is of mensen iets fastfood vinden of niet.
Ik vind een pistoletje van de broodwinkel ook fastfood, omdat het gewoon een broodje is waar ff wat plakjes kaas oid op gemikt zijn, dus snel is bereid en jij kunt het meteen en snel ff tussendoor eten.

Dus ook niet alle fastfood is per definitie slecht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
ook +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet ook snel bereid zijn, en aan de bereiding van een appel en een peer is geen mens te pas gekomen, behalve aan het snoeien, verzorgen en plukken e.d. maar dat kost tijd en is dus allesbehalve snel.
Dus ik vind het geen fastfood.
Maar dan wordt het wel weer lastig, want de fabricatie van een frikandel of kroket in de fabriek zou je dan ook weer moeten meerekenen.
Kortom: fastfood is een breed, niet vastomlijnd, subjectief begrip. Als jij een appel fastfood vind, dan mag dat.
Fastfood is eten dat heel snel is klaargemaakt, en in mum van tijd - als het effe kan ook nog met één hand - naar binnen gepropt.
Alles waarvoor je aan een gedekte tafel gaat zitten en je bestek ter hand neemt valt dus niet onder de noemer 'fastfood'. Zelfs niet als het patat met een hamburger en een salade is.
En zodra je het wel snel uit de hand kunt eten, is het dat weer wel. Zelfs als het een exclusieve tosti is, of een thuis klaargemaakt broodje knakworst.

Veel fastfood is streetfood, maar niet alle streetfood is fastfood en niet alle fastfood is streetfood.

De definitie is niet helemaal sluitend, maar met fastfood bedoelen we in de regel ook wel eten dat niet helemaal een uitgebalanceerde maaltijd is en de relatief veel vet, zout en calorieën bevat. Daar kan zeker ook een broodje 'gezond' onder geschaard worden. Dat je niet weet waar de grens ligt is logisch ; er is ook niet echt een duidelijke grens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Ook +
amigo
13 jaar geleden
ik vind het een goede poging maar kan me er niet helemaal in vinden omdat een bruine boterham met kaas, dubbelgeklapt en uit de hand gegeten dan ook onder fastfood volgens jouw definitie en dat vindt bijna niemand denk ik, dus dat "Vette" aspect moet er toch wel in
Nou, fast in het Engels betekent snel.
Dus al het voedsel wat je snel kunt kopen en wat snel klaargemaakt wordt terwijl je er op wacht en het liefst, maar niet noodzakelijk, op eet in de auto, is dus fast food.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fastfood is fa... als het heel eenzijdig is broodje met worst
en meestal geenn groente