Welke groenten vallen allemaal onder 'vergeten groenten'?

Sinds kort zijn wij helemaal aan de pastinaak en de rettich. Ook schorseneren kennen we al, maar daar zijn we niet zo dol op. Welke 'vergeten groenten' zijn er nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Eh...dat weet ik niet meer...... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom dacht ik ook: laten we het hier voor eens en voor altijd vastleggen ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoewel het tegenwoordig gewoon in de supermarkt ligt, niet duur is, snel en eenvoudig kan worden klaargemaakt, en zowel lekker als gezond is, blijken veel mensen nog geen idee te hebben hoe lekker deze groente is: Venkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt een antwoord op je vraag, daarom hier: http://denieuwetuin.be/
Vooral een zadenhandel, maar heeft 'ouderwetse' groentes en hele nieuwe - misschien dat je daar ook nog wat inspiratie opdoet. Ik word bijvoorbeeld helemaal blij van de snijbiet in regenboogmengsel: http://denieuwetuin.be/4-zaadmengsels-1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Venkel was voor mij al niet meer vergeten. Maar inderdaad, het grut doe ik er geen plezier mee, helaas.
Cryofiel
13 jaar geleden
Grutjes...

Het beste antwoord

Wortelpeterselie ( witte wortels met pikante smaak)
Winterpostelein ( we kennen alleen nog de zomerpostelein
Rapen ( meiraapjes maar er zijn ook grotere rapen en dan bedoel ik niet de koolraap, want die is er nog gewoon)
Snijbiet of warmoes. Een soort groente die op spinazie lijkt maar met dikkere stelen daarom lijkt hij ook wat op paksoi (de zeekoolbiet)en melde , ook van deze familie.
Zuring. Blaadjes die donkergroen zijn en op knapperige steeltjes staan, die echter oneetbaar zijn. Je moet dan ook het blad eraf stropen. Dit wordt gesneden en meestal meegewokt of door de sla gedaan. Heeft een scherpe, enigszins zurige smaak.
Pastinaak. Een van onze eerste wortelen. Werd in het Leidens ontzet in 1574 ontdekt door een jongetje in de in allerijl verlaten Spaanse stellingen. Zo is de hutspot ontstaan. De witte wortel heeft alleen plaats gemaakt voor onze oranje wortel. Gelukkig komt hij er nu wat meer in.
De witte - en zwarte schorseneren.
Kardoen. Lijkt qua uiterlijk op bleekselderij, maar smaakt meer als een artisjok en een beetje naar selderij en schorseneer. Bitter en toch een beetje zoet.
Patisson. Een klein pompoenetje ( ca. 15 cm groot) Wit, geel of groen van kleur en ze hebben een puntige vorm.
Daarom ook hun bijnaam;'keiers of bisschopsmuts'.
Molsla. het blad van de gekweekte paardebloem. De bladeren groeien in een rozetvorm en hebben geen kern.
De smaak is bitter maar heerlijk met spekjes. Hij is in Frankrijk erg geliefd en is ook erg gezond.

Heb je wel eens pastinakensoep gegeten?
Blokjes spek uitbakken, varkens poelet erbij en omscheppend bruinbakken. Pastinaak schillen, in blokjes snijden en samen met bouillon toevoegen. Tomatenpuree erbij en 1 ui eroven raspen. Aan de kook brengen, laurier,
zout en versgemalen peper erbij en alles afgedekt 3 kwartier laten pruttelen op zacht vuur. Van het vuur af dan room toevoegen en bestrooien met peterselie. Heel lekker met stokbrood.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, pastinaak is echt heel erg lekker. Soep wordt volgend seizoen denk ik, want ze zijn nu niet zo goed meer te krijgen.

Andere antwoorden (6)

Kardoen en kliswortel. Weegbree.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
raapsteeltjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zevenblad bijvoorbeeld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardpeer, schorseneren
bij even googlen was dit de eeerste link, er zijn er nog veeeel meer
anneliez
13 jaar geleden
Koolraap, maar eerlijk gezegd heb ik daar geen heimwee naar. Wij kregen ze vroeger met een maizenapapje, brr..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuring
Meiraapjes
Knolraap
Postelein
Raapsteeltjes
Snijbiet
Brave Hendrik
Aardperen
Wortelpeterselie

Hier een leuk artikel van de Universiteit van Wageningen over vergeten groente.

http://edepot.wur.nl/44211