Is te veel peper ongezond?

Te veel zout is slecht voor je.
Bloeddruk enz....
Geldt dit ook voor peper?
Ik hoor of lees er nooit wat over.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ALLES wat TE veel is, is ongezond
Erna55
8 jaar geleden
Vandaag in de krant :
http://www.nu.nl/gezondheid/2774347/hete-pepers-goed-hart.html
Amadea
8 jaar geleden
@Patcat: Bedoel je dan zwarte/witte peper, of Spaanse peper/sambal?

Antwoorden (3)

Eigenlijk niet. Er is nog nooit aangetoond dat het eten van veel peper nadelen heft voor de gezondheid, maar ook niet dat het voordelen heeft, ondanks alle claims doe daarover gedaan worden.
Uiteindelijk bepaalt je lichaam (je mond vooral) zelf wel hoeveel peper je verdragen kunt. Sommige mensen kunnen wat last van de maag krijgen, of zelfs pijn in de anus bij het uitscheiden van een zeer peperrijke maaltijd, maar dat zijn geen blijvende schade /effecten.
Gewoon eten naarmate je het lekker vindt dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb eens een artikel gelezen over m.n. Afrikaanse vrouwen die zoveel pittig eten eten, dat de bevallingen zwaarder worden.
Dit had te maken met een biologische 'pijnstiller' die vrijkomt bij de bevalling, maar onderdrukt wordt als je veel pepers eet.
Heb helaas geen bron voor je. Minnetje is dan ook niet van mij. Anders dan dat, zijn mijn vrienden in Sierra Leone erg blij met het hete eten, vooral in de regentijd: het verwarmt ze (equivalent van warm chocolademelk?)
Ja. Dat is met alles waar je "te" voor zet. (behalve "te huur" en "te koop"...)
Wat je er allemaal van kunt krijgen:
1) Maagzuur
2) Je kunt er dood van gaan (als dat alles is...)
3) Als je het in je ogen krijgt dan doet dat pijn.
4) Het is gecontraindiceerd met bepaalde medicijnen (zie link hieronder)
5) Als je al maagproblemen hebt eet je al snel te veel peper.
6) Het kan huidirritaties veroorzaken
7) Bij borstvoeding is een grote hoeveelheid peper ernstig af te raden, dat vindt je baby niet leuk
8) Je huid droogt er van uit.
9) In de zomer kan te veel peper leiden tot een te hoge lichaamstemperatuur en zelfs tot een bloedneus.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"TE VEEL" is inderdaad nooit goed in verband met voedsel, en dat geldt voor peper.
Escape is echter nog iets vergeten te vermelden:
Als je te veel peper eet help je je smaakpapillen om zeep.
Erna55
8 jaar geleden
Peper kan alleen dodelijk zijn wanneer het in de luchtpijp komt en dan longontsteking veroorzaakt bij mensen met verminderde weerstand.
--" . But if pepper is consumed directly, it can get into the lungs and cause death, especially in children. So it is advised to eat black pepper by mixing it with your food." ---
Je smaakpapillen... die kunnen daar niet tegen.

Zodra je meer en veel peper gaat eten, protesteren je smaakpapillen en zul je steeds meer peper overal op willen eten. Je proeft niets meer, je mist daarna de "fijne" smaak ervaring en zult overal peper op en in willen hebben, omdat je de andere smaken mist.

Als iets je smaakpapillen zo aan gort helpt, kan het niet goed zijn om zoveel ervan te eten.