Ze zeggen dat je eerst soep moet laten afkoelen voordat je de soep in kan vriezen. Waarom is dit eigenlijk zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je moet alles laten afkoelen voordat je in de vriezer doet.

Anders verliest je vriezer teveel kou en krijg je rijpvorming. Ook verbruikt je vriezer dan extra veel stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het probleem zit niet in de soep, het probleem zit in de vriezer.

Als jij hete soep in de vriezer zet, moet de vriezer hard werken om de soep af te koelen. En dat terwijl de soep gratis afkoelt als je hem eerst gewoon buiten de vriezer laat staan.

Een groter probleem is, dat de hete soep de inhoud van je vriezer zal ontdooien. Alles wat in je vriezer zit, zal dus even ontdooien, en daarna weer ingevroren worden.

In de tijd dat het voedsel ontdooid is, kunnen de bacteriën zich ontwikkelen. Doe je dit vaker, dan krijg je elke keer wat meer bacteriën in je voedsel. Tegen de tijd dat je het voedsel gebruikt, is het bedorven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor een cryofiel valt dit antwoord mij toch wel tegen ;-)
De hete soep zal de hele vriezer nooit zo lang op zo'n hoge temperatuur krijgen dat de bacterieën in het ontdooide stuk gaan groeien. Maar verder heb je gelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe groot het vak van de vriezer is waar je de soep inzet, en hoe heet de soep is. Een halfvolle pan soep die nog behoorlijk warm is, en die in een niet al te grote vrieskistla wordt gezet, kan in ieder geval een deel van de inhoud van die vrieskistla ontdooien. Dit geldt nog meer als je het hebt over een gewone koelkast, met zo'n klein vriesvakje bovenin - dat zal echt behoorlijk lang bijna helemaal ontdooien als je daar je soep bijzet.