Wie heeft voor mij een simpel en lekker recept voor gehaktballen? Met ui erbij!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je aan onze gehaktspecialist GVér Marleen vragen!

Antwoorden (10)

Gehakt mengen met:
eitje,
paneermeel,
scheut koksroom,
zout, peper,
snufje nootmuskaat,
wat gedroogde gebakken uitjes,
peterselie, bieslook.
Alles naar smaak en tot het geheel een niet te droge en niet te natte substantie is.
Dan blokken vormen (geen ballen, is moeilijker aanbraden aan alle kanten).
Aanbraden en als alle kanten lichtbruin zijn afblussen met een scheut Fino of Manzanilla Sherry.
Wat water erbij (blokken iets minder dan de helft onder)
een paar kruidnagelen en twee blaadjes laurier
en een uurtje laten sudderen op een laag vuurtje. Halverwege gehaktblokken keren.
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe maak ik die gedroogde gebakken uitjes? Uien bakken kan ik, maar gedroogde? Sorry, weet weinig van koken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petereselie en bieslook mag uit potje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor als je peterselie en bieslook niet vers bij de hand hebt, doe je het uit een potje.
Die gedroogde uitjes koop je kant en klaar bij de supermarkt. In 't schap waar de toko-spullen staan. Is een plastic doorschijnend doosje met een rode deksel van het merk Conimex (geloof ik). Zijn erg lekker (vind ik ook :-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En moet ik die gedroogde uitjes die ik koop dan bakken? En daarna door de rauwe gehakt mengen, of direct door de rauwe gehakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enne, die koksroom: als die open is, is het slechts kort te bewaren, las ik. Beetje zonde van de rest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ testboy. De uitjes zijn all gebakken, dus die kunnen zo door het rauwe gehakt; tegelijk met de rest van de ingrediënten.
Wat betreft de koksroom ... ik gebruik het vrij vaak (wel de light versie met zo min mogelijk caloriën anders groeien we hier dicht) dus heb ik dat probleem niet.
Je kan het ook vervangen door een scheutje koffiemelk. (of een paar cupjes die je bij de koffie krijgt als je ergens een kop koffie drinkt en die ik altijd meeneem, omdat ik mijn koffie zwart drink).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel!
Eenvoudige maar lekkere klassieke hollandse gehaktballen met een uitje.

Bereidingstijd van het recept:
40 minuten

Ingrediënten voor dit recept:

Voor 4 ballen:

500 gram rundergehakt of half om half gehakt
vers en grof gemalen zwarte peper
ca. 2 theelepels zout
1 ui
1 rauw ei
1 afgestreken theelepel nootmuskaat poeder
1/2 theelepel kruidnagelpoeder
beetje olie

Bereiding:

Snipper het uitje fijn en fruit het in een beetje olie tot het bruin begint te worden. Mag redelijk bruin worden maar natuurlijk niet verbranden.
Doe ondertussen de gehakt, het ei, ca. 2 theelepels zout (een beetje afhankelijk van wat je een theelepel vindt) en de kruiden in een kom en meng deze goed.
Meng zodra de uitjes bruin zijn deze door de gehakt en maak daar 4 ballen van.
Bak de ballen in ca. 30 minuten in een beetje olie of margarine in een open pan. Eerst even op hoog vuur rondom mooi bruin bakken en daarna op een laag vuurtje gaar laten worden.
Af en toe de ballen draaien en goed opletten dat ze niet aanbranden. Geen water toevoegen tijdens het bakken. We willen immers gebakken gehaktbal en geen soepballen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat water ná het braden en gedurende het sudderen, maakt dat de ballen
1. sappig blijven en niet te droog/hard worden.
2. niet aanbranden en lekker en zacht blijven
3. lekkere sju hebben (met kruidnagel en laurier) Dus ik doe er altijd water bij, en het zijn beslist geen soepballen :-)
amc
14 jaar geleden
In plaats van water even afblussen met bouillon, geeft meer smaak aan de jus. denk er ook om, de deksel moet je een beetje openlaten, dus niet helemaal afdekken.
Ik heb het al eens eerder aangeraden op GV, maar doe het nog een keer, omdat ik het u niet wil onthouden.

Het lekkerste recept voor gehaktballetjes (waarbij in de kruidenmix voor het gehakt ui verwerkt is) is naar mijn idee toch echt: Zweedse bullar. En dan niet van de IKEA, want die is naar mijn idee niet lekker, maar wel die van Knorr wereldgerechten (te koop in bijna iedere supermarkt voor 4-5 personen).
Heerlijk kruidenmix en saus met lekkere bijgerechten. Naar mijn idee echt een aanrader. Hopelijk vindt u het ook zo'n succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe eens prei erdoor in plaats van ui-véél lekkerder!
1 Kilo gehakt
2 bouillonblokjes (vlees)
1/2 kopje melk of een ei
circa 3 eetlepels paneermeel
1 prei in kleine stukjes gesneden.(een beetje vierkante stukjes)
Alles goed door elkaar kneden en lekker bruin bakken...

Wat ook lekker is-na het kneden platte schijven maken en deze in een plak katenspek rollen(om de zijkant) en dan bakken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel recept voor ouderwets lekkere gehaktballen.
Ingrediënten:
-500 gram gehakt (rundergehakt, half om half; wat je het lekkerst vindt)
-1 ui fijn gesnipperd
-1 ei
-half kopje paneermeel
-bak-/braadboter 125 gr.
-peper, zout en paprikapoeder naar smaak

Bereidingswijze:
-Doe ingrediënten in een komen kneed net zo lang tot alles in het gehaktmengsel is opgenomen.
-Verdeel het nu in 4 gelijke delen.
-Draai de delen gehakt net zolang tussen je handen tot er een mooie ronde bal ontstaat.
-Als alle 4 de ballen klaar zijn doe dan boter in de braadpan en laat deze bruin worden.
-Ballen erin doen en rondom braden. Als de bal rondom mooi bruin gebraden is, giet je zoveel water in de pan tot de gehaktballen voor 3/5 onder staan.
-Deksel op de pan en laat je de ballen 25 tot 30 minuten sudderen (wel af en toe omdraaien)

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik in plaats van water er ook een pot vleesfond gebruiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Alleen moet je dan het kruidengebruik iets aanpassen (in ieder geval iets minder zout gebruiken) omdat de fond gekruid is.
Je krijgt op die manier vast een heerlijke jus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem dan niet de hele pot fond, deze is wel geconcentreerd, als het goed is :)
Mijn geheim: 2 sneetjes oud witbrood, zonder korst, geweekt in melk, fijngeprakt en een klein beetje paneermeel. Hiervan worden je ballen veel luchtiger. Natuurlijk wel de rest van de ingredienten toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze zocht ik hier...met geweekt wittebrood, de aller-allerlekkerste gehaktballen.
Inderdaad met zout -peper- nootmuskaat-uitje en een snuffie rozenmarijn.
En als ze bruin zijn in een klein scheutje water of wijn even sudderen, mjammie, vanavond nog gegeten. +1
Maak de gehaktbal zoals je gewend bent maar: stop een blokje zachte kaas in het midden. Smelt met het stoven en kruidt de balletjes heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de lekkerste ballen neem je half om half gehakt, dit is niet zo droog als rundergehakt.
Doe het in een ruime kom en doe er zout, peper, nootmuskaat( knoflook uit de molen,als je ervan houdt),
1 scheutje ketjap manis, 1 ei en een geweekt, uitgeknepen oud broodje bij. Snipper een ui en doe die er ook bij. kneed alles goed en als het iets te nat is, doe je er een verkruimelde beschuit bij of paneermeel.
Draai nu ballen met natte handen, dan kun je ze goed glad strijken.
Doe een scheut braadboter in de pan en een scheutje olijfolie (dan verbrand de boter minder snel) en braad de ballen rondom bruin.
Haal ze even uit de pan en blus het braadvet af met een kop water met een bouillonblokje erin opgelost, laat even aan de kook komen en doe er een beetje tomatenpuree bij (krijgt de jus een mooiere kleur van), leg de ballen terug in de pan, dek deze niet helemaal af met de deksel, maar laat op een kiertje staan, vuur laag en zo`n 20 min.
laten sudderen. Als het erg grote ballen zijn, iets langer.
amc
14 jaar geleden
ikééé :)

Oerhollandse gehaktballen met ui
Ingrediënten voor 4 personen
1 pond gekruid gehakt half om half, peper en zout, paneermeel, 1 groot ei, 1 grote ui, 100gr. margarine

Hulpmiddelen
Braadpan, diepe kom

Voorbereiding
Snipper de ui. Meng alle ingredienten m.u.v. het paneermeel in de kom. Als het een geheel is paneermeel oevoegen. Wanneer het een kleverige massa wordt is t OK. Vervolgens het gehakt in 8 balletjes verdelen. Deze balletjes paneren.

Bereidingswijze
Zet de pan op hoog vuur en laat de margarine heet worden. Ballen erin braden en regelmatig omdraaien. Als ze goed bruin zijn vet afblussen met een mok water. Saus laten koken en dan op klein vuur laten sudderen voor 15 minuten. Af en toe omroeren om aan de bodem vastbakken te voorkomen. Indien gewenst de jus nog wat binden.

Serveertips
Lekker met gekookte aardapelen en groente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie deze link

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/vlees/gehaktbal-met-ui-13700.html