is geblenderd fruit even gezond als stuks fruit?

Stel ik heb 5 stuks fruit en gooi deze in de blender en drink het op, heeft dat dezelfde voedingswaarde als dat ik hetzelfde fruit gewoon op zou eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

stukjes fruit bestaan eigenlijk allemaal uit structuren genaamd moleculen. Deze moleculen, door je scherpe messen van je blender, door elkaar gegooid worden. Maar de moleculen zelf gaan niet kapot, de bindingen ertussen worden (deels) wel verbroken.
Dit betekent op zijn normaal Nederlands dat omdat de moleculen intact blijven, het fruit even gezond blijft.

De voedingswaarde kan alleen omlaag gaan door chemische bewerking. Dit kan doordat jij er bepaalde ingredienten bij doet, waardoor de moleculen veranderen. of omdat er bacteriën/schimmels op komen die ook de moleculen veranderen.

Dus antwoord op je vraag is:
Ja, geblendert fruit is even gezond als stukjes fruit die je in de blender deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, zolang je al het vocht opdrinkt. Anders verlies je de voedingsstoffen die in het vocht en restjes achterblijven.
De voedingswaarde van fruit bestaat uit vitamines, mineralen en vezels.
Geen van deze gaat verloren in een blender.

Het blenderen zou zelfs een voordeel kunnen hebben! Bij fruit en groente is het zo dat de voedingsstoffen in de cellen zitten. En deze voedingsstoffen komen pas beschikbaar als de cellen kapot gaan. Normaal gesproken gebeurd dat door te kauwen, in je maag worden plantaardige cellen nauwelijks kapot gemaakt.
Blenderen heeft dus de functie van het extra goed kauwen van je fruit/groente!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo lang je alleen die 5 stuks fruit erin gooit, en geen suiker of andere troep, dan moet 't dezelfde voedingswaarde hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker. De blender maakt van groenten en fruit een gezond sap. Ook een gezonde shake, smoothie of soep kan je zo snel en simpel maken
In tegenstelling tot uitpersen van fruit gaan met een blender vrijwel geen belangrijke voedingsstoffen verloren
en ook alle vezels van vruchten en groenten blijven behouden.
amc