Ontstaat er schimmel als er vocht in de verpakking zit?

k heb een zakje met blokjes kaas gekocht. Nu zag ik dat er aan de binnenkant vocht(druppels) zitten terwijl de verpakking niet geopend is en de houdbaarheidsdatum nog lang niet is overschreden. Moet ik hiermee teruggaan? Worden er nu schimmels gevormd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (3)

Ja dat kan, bij verpakken is er o.a. vacuum techniek, maar ook 'gas' vulling, welke zuurstof wegduwt. Geen zuurstof? dan is iets langer houdbaar.(Gaat niet voor alle voeding op!)
Het feit dat er condens van binnen zit, houd in dat er 'lucht voor is'.
Dus ja, sterker, het is ideaal voor schimmel zo een dun laagje 'lucht' en vocht om te gaan schimmelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het wel echt schimmel?
Als je een soort kristallen ziet, dan kunnen het ook zoutkristallen zijn. Dat gebeurt wel eens en heeft geen effect op smaak of kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk is het ontstaat doordat je het vervoerd hebt van een warme naar koude omgeving (condensvorming) en komt het vocht dat van nature in het product zit op een andere manier vrij. Zolang de houdbaarheidsdatum niet verstreken is, en je het op de juiste manier bewaard heb zou ik mij er niet zo druk om maken. Mogelijk dat het verpakt is in een beschermde omgeving.