Waarom bakken mijn pannen niet?

Ik kook altijd op gas. Vanaf het begin, ca. 5 jaar geleden, wordt alles gekookt. Als ik een kipfilet in de koekenpan leg, dan lijkt het wel of zij niet gebakken wordt maar gekookt. Ik heb al diverse middelen gebruikt, boter, olie etc., maar dat helpt niet. Je hoort het vlees ook niet sissen. Kan het zijn dat er onvoldoende "kracht" in het fornuis zit om de pan goed te verhitten, en zo ja, kun je dat meten en verbeteren? Of zal ik een nieuw fornuis moeten kopen? De pitten worden regelmatig goed schoongemaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je het alleen met kip? of ook met ander vlees?

Het beste antwoord

Het lijkt me sterk dat er onvoldoende kracht in het gasfornuis zit. Als je een strakke blauwe vlam krijgt is het goed.

Als je denkt dat het aan je pan ligt kan je natuurlijk ook een andere pan proberen. Voor de hitte maakt het niet veel uit of je een pan hebt met een anti-aanbaklaag of niet. Pannen met een anti-aanbaklaag moeten wel sneller worden vervangen dan een goede pan met een dikke bodem.

Mogelijk moet je gewoon even wat langer wachten voor je boter en vlees in je pan doet. De meeste mensen doen te snel het vlees in de pan, terwijl die nog niet het genoeg is. Tefal heeft daarom ook pannen met een rondje in he midden. Die krijgt een bepaalde kleur als de pan heet genoeg is en pas dán doe je er boter in en daarna de kipfilet.

Zet als proef eens je pan een minuut of 3 op vol gas en doe er dan boter bij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om op hogere temperaturen te kunnen bakken kan je eventueel ook echte boter gebruiken die je klaart.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mocht je zo'n Tefal pan (met zo'n rondje om de temperatuur te meten) willen proberen, neem dan bij voorkeur ook de zware versies van de pannen. Je moet er jaren mee doen, dus bespaar niet op die paar tientjes verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord. Wat ook helpt: vlees kopen waar geen water in zit. Bij gehakt merk je dat heel duidelijk. Supermarktgehakt ligt bij mij altijd eerst te koken in de braadpan. Het maakt niet uit of ik eerst een laagje olie in de pan doe en dan het gehakt, of dat ik het gehakt zonder olie in de pan doe - supermarktgehakt gaat altijd koken, ik moet het notabene zelfs afgieten voordat ik het kan gaan braden! Gehakt van een goede slager braadt wél. Daar zit geen water in. Gehakt uit Duitsland braadt ook prima. Voor Nederlanders moet vlees vooral goedkoop zijn, voor Duitsers moet vlees vooral kwaliteit hebben - dat merk je in de winkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is waar en mogelijk spuiten ze in de kipfilet ook water. Dit zou wel op de verpakking moeten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlammen zijn blauw. Pas na 3 minuten goed droog vlees erin lijkt iets te helpen

Andere antwoorden (8)

Misschien komt het doordat je antikleefpannen hebt. Je kan er best een inox pan voor nemen met een zware bodem. Zeker geen antikleefpan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te braden (en je vlees te laten sissen) moet je het vet of de olie eerst heet laten worden voordat je je vlees er in legt.

Je moet dus je vuur op z'n hoogst zetten, pan met vet er op, GEEN vlees er in, en eerst even afwachten tot je vet heet is.

DAT de olie of het vet het heet is zie je wanneer het helemaal stil is gaan liggen nadat het eerst "als een zee" is gaan koken en bellen blazen.

Klinkt griezelig, maar is het niet wanneer je het goede vet ervoor gebruikt. Vet waar geen water in zit.

Op ieder vuur kun je je vlees aanbraden, zelfs op een hout vuurtje. Dus de kans dat jouw gaspitten niet genoeg "kracht" hebben is zeer gering.

Lukt bovenstaande nog niet, dan kan het wel zijn dat je pannen hebt gekocht met een veel te dikke bodem, bijvoorbeeld voor inductie-koken.
Is dat het geval dan moet je andere pannen hebben.
Maar troost je; voor gas kun je de meest goedkope zooi nog gebruiken om te braden. Zie het rooster op een barbecue. Desnoods.

Toegevoegd na 2 uur:
Uit de reacties even een aanvulling op het bewegen van de olie of het vet, hierboven:

De olie of het vet moet eerst heet worden.
Dat het goed heet is zie je aan het feit
dat de vloeistof tot rust komt,
nadat het eerst in beweging is geweest door de hitte.
(Soms is dat "als een zee" bewegen, en anders is het alleen golven, maar veel milder.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met je eens. Je moet eerst de pan warm laten worden en dan pas het vet erin doen. Wil je heel heet bakken, dan kan je de boter klaren zodat die niet verbrand. Dan haal je dus de deeltjes eruit die kunnen verbranden en in boter zit ook geen water. Pannen met een dikke bodem kunnen ook op gas. Je kunt ze goed laten warm worden zonder dat ze snel krom trekken. Voor inductie moet de onderkant perfect aansluiten (glad zijn en niet hol) en inderdaad kan je voor gas van alles gebruiken, zelfs een beetje kromgetrokken of dunnere pan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
olie 'kookt' niet als een zee. Bij olie moet je kijken naar de 'golfjes'. Je kan het ook testen of het warm genoeg is door er een stukje brood in te doen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dikke pannen zijn juist prima om te bakken. Het duurt wel wat langer voordat zo'n dikke pan heet is, maar als de pan eenmaal heet is, blijft hij ook die hoge temperatuur houden, ook als je er een flinke hoeveelheid vlees in doet. Dunne pannen koelen een beetje af door het koude vlees. Dikke pannen koelen niet af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke bodems kunnen ook op gas; prima.
Weer wat geleerd. Ik ben wat primitief met koken. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er nooit problemen mee,niet met dikke en niet met dunne pannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som: ik zie het advies om de pan eerst heet te laten worden voor het vet erin mag wel vaker. Waarom mag het vet niet in een koude pan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Da's wel een goeie vraag, Keesvi. Ik heb een vermoeden: als je het vet in een hete pan doet, kun je aan de reactie van het vet direct zien of de pan al heet genoeg is. Misschien weet som een betere reden te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit maakt volgens mij niets uit want ik doe ook weleens een klont boter in een koude pan en zet hierna het gas aan,maar ik wacht natuurlijk wel tot alles is gesmolten en de boter heet genoeg is om te bakken.
Haal altijd je vlees, kip of vis ruim voor het bereiden uit de koelkast, dep droog en laat het vet eerst heet worden. Het verdampende water onttrekt ontzettend veel warmte aan het vlees. Daardoor duurt het te lang voordat het goed heet wordt en krijgen de cellen van het vlees ondertussen de kans om vocht te gaan verliezen, waardoor het niet meer tot bakken komt. Je kunt ook proberen of een kleinere hoeveelheid vlees werkt. Dan koelt het vet minder af. Tenslotte kun je eens nagaan of er niet erg veel warmte langs de pannen 'weglekt'. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je te kleine pannen op te grote gaspitten zet of als je pannen met een relatief klein bodemoppervlak hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik een gietijzeren pan, goed heet laten worden en je hebt mooi bruin vlees, ook super voor gebakken aardappels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met alle hiervoor gegeven adviezen, maar ik laat eerst de pan leeg heet worden. Dat mag best 3 tot 4 minuten duren, dan pas olie of boter in de pan en dan het vlees erbij. Denk er om dat de pan ruim voor de hoeveelheid vlees moet zijn. Dat betekent dat er rond het vlees ruimte overblijft in de pan. En niet meteen aan het vlees gaan roeren of draaien of schuiven. Even rustig laten liggen en sissen, dan pas na een minuut of 2 omdraaien. Niet bang zijn dat de boel aanbrandt, er moet juist dat gebakken korstje op komen.
Het is wel van belang dat je 'goed' vlees hebt waar door de producent geen water aan is toegevoegd om het gewicht groter te maken. EN als dat alles nog niet helpt, ga naar de (keur) slager en vraag die om raad. Ik weet zeker dat je er op die manier uit moet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet de pan eerst heet worden voordat het vet erin mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een koekenpan met antiaanbaklaag mag je sowieso niet zonder vet heet laten worden!
het probleem zit hem waarschijnlijk niet in het fornuis maar in de pan zelf. ik ben laatst op vakantie geweest en daar moest ik het ook doen met een skire kapotslechte pan. ik wilde graag pannekoeken eten, maar ze werden maar niet gaar. het fornuis was goed. we hebben het gehuurd bij de camping zelf. toen ik de pan verwisselde met een andere duurdere (duurder is (meerstal) beter) ging het ineens als een razende. ik heb echt genoten van de pannekoeken. ik zal je ook vertellen hoe ik de pannekoeken heb gegeten: ik deed er poedersuiker op. het merk ben ik vergeten, maar ik weet nog dat het de duurste was die je bij de super de boer kan kopen. verder is het lekker in combinatie met een salade. het maakt niet zoveel uit welke salade, als er maar geen vis in verwerkt is. in je beschrijving geef je aan dat je graag kip wilt bakken. ik geef je nog een advies: grill de kip! het is stukken lekkerder. ik bakte eerst ook altijd mijn kip, maar toen at ik een keer bij een vriend een gegrilde kip. het was erg lekker. probeer het een keer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet de brander van je gaspit een worden schoongemaakt. Meestal wordt het probleem echter veroorzaakt doordat de Nederlandse kok te weinig tijd neemt en de boter niet eerst laat bruin worden. Misschien kan het ook dat je altijd erg goedkoop vlees neemt, of vlees dat je eerst diepgevroren hebt, daar zit veel water in, die de boter meteen afkoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ligt het niet aan de pannen, olie, boter of aan het gasfornuis, het ligt aan de kip. Kipfile zit teveel water in de zogenaamde plofkippen. Waardoor je de kip niet bakt maar kookt of stoomt. Met de echte scharrelkip van de boer zal je merken dat deze wel bruin bakt.