Hoe kan ik het beste een runder riplap bakken ?

Op de verpakking staat 120 minuten, maar heb nog nooit een runder riplap bereid/gebakken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
67.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is trouwens riblap.

Antwoorden (7)

Boter in de pan. Het vlees even aan beide kanten aanbraden zodat het dichtschroeit. Vervolgens het vuur laag zetten en het vlees lekker laten sudderen.
Eventueel als het nodig is water toevoegen. Doe dit echter nooit met koud water, want daar wordt het vlees taai van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha! O.a. voor dit doel heb ik eens ooit een snelkookpan aangeschaft:

Bereiding van runderriblappen: het vlees zouten en ca. 15 min. laten intrekken.
Boter in braadpan doen en bruin laten worden.
Het vlees dichtschroeien en bruin aanbakken op een hoog vuur.
Toevoegen: peperkorrels, laurierblad, kruidnagels. Nu zijn er meerdere mogelijkheden: afblussen met heet water of met (rode) wijn. Zoveel water of wijn dat het vlees onder staat. Als je water gebruikt dan kan je het beste een scheutje azijn toevoegen. Door het zuur (uit de azijn of wijn) wordt het vlees malser.
Sommige mensen voegen na het aanbakken ook ui of tomaat toe.
Dan op een heel laag vuur geruime tijd (ca. 3 - 4 uur) laten sudderen. Vroeger gebruikte men voor het sudderen een petroleumstel.
Dit is mijn recept voor 'draadjesvlees'. Het lijkt veel werk maar je bent in feite met ongeveer een 1/2 uur werk klaar, het 'vuur' doet de rest.

Ach, er zijn zo veel mogelijkheden en recepten.
Bijvoorbeeld met ontbijtkoek.
Of met bier.
Voor de meeste recepten geldt:
Het stoofvlees smaakt na twee dagen nog beter! Je kunt het vlees het beste een dag van te voren bereiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat de runderlap heel of snij deze in blokjes.Bestrooi met zout,versgemalen zwarte peper,beetje (liefst versgeraspte) nootmuskaat en bestuif met een beetje bloem.Snij een stuk of twee flinke uien in ringen of blokjes.Verhit in een braadpan een klont boter (of een scheut olijfolie + een klein klontje boter),bak het vlees hierin aan op een tamelijk hoog vuur,voeg de uien toe en bak ze even mee,doe er een laurierblaadje bij en een scheut azijn (hierdoor gaart het vlees sneller en wordt het lekker mals),giet er vervolgens warm water bij tot het vlees net onder staat,doe de deksel op de pan,zet het vuur heel laag en laat alles sudderen,wel zo nu en dan even roeren en eventueel nog een scheutje warm toevoegen.Door de azijn is het doorgaans na een uurtje al aardig gaar,maar ik vind het zelf lekkerder om het iets langer te stoven.
Proef en voeg eventueel nog wat zout en peper toe.
Je kunt er ook nog een kruidnageltje in doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben ergens water vergeten,er staat nu warm,moet natuurlijk warm water zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
boter in de pan eerst goed warm laten worden en dan de riblappen in de pan doen eerst eventjes beide kanten dichtschroeien en dan het pitje op laag zetten en dan lekker laten sudderen (deksel erop) beetje warm water erbij doen niet te warm, en af en toe omdraaien niet te vaak of te kort achter elkaar omdraaien, en dan minimaal anderhalf uur laten sudderen.
je gaat vanzelf zien als je na ongeveer anderhalf uur het vlees omdraait of het dan al uit elkaar valt, is dit niet het geval laat het dan nog gerust even sudderen.

succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima en heerlijk recept en je hebt meteen ook uiensoep.
Braadboter in pan.
Vlees dichtschroeien aan beide kanten. Vlees uit de pan, vet heet maken en water erbij.
Flink veel kaneel, nootmuskaat, anijs, kruidnagel, genipperde uien, azijn, appelstroop erbij en warm laten worden.
Vlees terug in de pan en een uurtje laten sudderen.
De volgende dag pas eten, dan is het nog lekkerder.
Het overblijfsel in de pan is een superlekkere basis voor uiensoep.

Soep : Flink veel uien licht bruin bakken (gesnipperd natuurlijk).
't Lekkerst is als je dat in braadboter doet.
Restant van je rundvleespan er bij doen.
Paprikaatje, tomaatje, preitje, knoflookje, wat gember, flinke scheut witte wijn, handvol geraspte kaas (van de liddl is lekker en kost bijna niets) en je hebt een heerlijke pan uiensoep.
Ook hier geldt : Een dag laten staan om het lekkerder te laten worden.
Uiensoep kun je uitstekend invriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een lekker chili con carne recept.

Voor 500 gr. riblap;
Dep het vlees eerst droog met keukenpapier (tegen het spetteren) Snijd het in stukken van 5 cm. Pel 2 uien en een teentje knoflook. Snijd de uien in parten en snipper de knoflook. Lekker is om ook een pepertje ( doorsnijden in de lengte,pitjes en zaadlijsten eruit halen)te snipperen. Daarna wel direct je handen wassen want als je ermee in je ogen wrijft,of je lippen aanraakt dan brandt dit. Snijdt enkele tomaten in stukjes.

Verhit nu 2 eetl. olie (geen slaolie)zonnebloem-,arachide,olijf- kan allemaal en bak op hoog vuur al omscheppend mooi bruin. Bestrooi met peper, zout en kaneelpoeder naar smaak. Voeg de ui,knoflook en het pepertje toe en bak ze 5 min.mee.Schep de tomaten erdoor, schenk er ½ l.heet water bij en breng alles aan de kook. Zodra het borrelt (dus kookt) zet je het vuur laag en stoof je het vlees met het deksel schuin op de pan in 150 min. helemaal gaar. Voeg 30 min. voor het einde bereidingstijd 3 blikken à 400 gr.) kidneybonen in chilisaus met het vocht toe. Hiervan kan je met 4 pers. eten.
Lekker met rijst.

De bereidingwijze voor gewone riblap is hetzelfde, alleen laat je de lap heel, kruid alleen met peper/zout en voegt geen kaneel maar kruidnagel/ laurierblad toe. Een scheutje rode wijn(azijn) is er ook lekker door en tomaat kan altijd. Wil je een wat meer gebonden jus, dan kan je het vlees bestuiven met wat bloem en bebloemd aanbakken. Als het vlees dan bruin is, eruit halen. uien bakken (en/of paprika, wortel, prei )Voeg dan de warme vloeistof (kan ook bouillon zijn) toe en leg het vlees er dan weer in. Stoof dan met gesloten deksel gaar.
amc
13 jaar geleden
120 minuten is wel kort voor een riblap, ik laat hem altijd minstens 3,5 uur staan, maar 4 is nog lekkerder. Ik maak een riblap meestal als hieronder. Daarna volgt een nog eenvoudiger recept voor hachee op basis van riblap.

Benodigdheden:

een riblap (duh!)
2 uien
2-3 eetlepels rundvleeskruiden (of een zakje stoofpotkruiden)
4-5 laurierblaadjes
knoflookpoeder (je kunt ook een paar teentjes tot zelfs een hele bol knoflook nemen, maar dat is bewerkelijker)
olijfolie (of boter, maar olijfolie is lekkerder en gezonder)

Zet de kookpit op de hoogste stand. Doe wat olie of boter in de pan en laat het heet worden (bij olijfolie wachten tot het net begint te roken, wel goed kijken... bij boter wachten tot 't bruin wordt, of zich witte stippen gaan vormen in de boter, dat is het eiwit dat van het vet wordt gescheiden).

Als de olie of boter heet is, doe je de riblap in de pan. Bak deze even aan beide kanten aan, 1 minuut per kant. Strooi vervolgens op één kant de helft van de kruiden en knoflook naar smaak (kan best ruim, is erg lekker) en bak deze kant nog 1 minuut. Vervolgens de andere kant kruiden en beknofloken en ook 1 minuut bakken.

Zet de kookpit lager (ongeveer een kwart van het maximum) en voeg een klein beetje water toe naast het vlees (50-100 ml, meer niet). Leg de uien rondom het vlees. Leg de laurierblaadjes op het vlees.

Doe de deksel op de pan en laat de riblap 3,5 uur of langer (hoe langer hoe lekkerder) sudderen. Zet de pit zo laag dat het water nog net bubbelt. Controleer dat af en toe (zo weet je gelijk hoe laag je de pit de volgende keer moet zetten).

Voor hachee doe je bijna hetzelfde, maar dan snij je de riblap van tevoren in stukken (1-1,5 cm) en dan gebruik je meer uien (5-6). Kook daar simpelweg rijst bij (ik gebruik Fairtrade pandanrijst van de C1000, goedkoop, eerlijk en heel lekker) en je hebt een heerlijke maaltijd.