Is het waar dat wanneer je aardappels in voren schilt dat je ze dan beter in het schilwater kunt laten staan?

Iemand vertelde mij pas dat het beter is om de aardappels in het schilwater te laten staan wanneer je ze wat verder van tevoren schilt. Ik was ze meestal meteen af, en doe ze in een pan met schoon water tot ik ze gebruik.

Wat is er waar van, en waarom zou dat zo zijn (als dat zo is)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je beter in schilwater dan in nieuw water, of beter in schilwater dan los in de pan zonder water?
Dat laatste kan ik me namelijk wel voorstellen, omdat ze heel snel bruin worden als ze niet in water liggen, en ik kan me voorstellen dat de stofjes die daarbij ontstaan niet gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik ook eens gehoord weet alleen niet meer waarom goeie vraag!

Het beste antwoord

Rauwe geschilde en gewassen aardappels kunnen wel 2 dagen in een kom onder water in de koelkast bewaard blijven. Wel elke dag vers water erop doen. Ik neem ook altijd schoon water hoor. Ik denk niet dat je ze beter in het vieze water kunt laten staan. Waarom? Hoe langer je ze in het water bewaard, hoe meer ze hun vitamines verliezen. De vitamines blijven echt niet langer bewaard als het water vies is. Zijn de aardappelen gesneden kan je ze hooguit 12 uur in de koelkast bewaren.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je water zou willen besparen, zou je de aardappels in het schilwater kunnen laten staan.
Het beste is om de aardappels even te wassen en in vers water weg te zetten. Ze blijven mooier en bij het koken heb je minder vuil schuim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt weinig uit of je ze in het schilwater of schoon water bewaart. Wassen voor het koken is belangrijk. Als je ze van te voren schilt trekt het zetmeel gedeeltelijk uit de aardappel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is helemaal waar, ik heb gehoord dat als je de aardappel schilt, het vitamines verliest en zetmeel. als je er bij kookt zullen er meer vitamines behouden blijven, het kan alleen niet zo erg lekker zijn met al die schilresten en derglijke.