Waarom zeggen ze blauwe druiven ? Want je zegt ook geen blauwe wijn. En waarom zeggen ze witte druiven terwijl ze er groen uit zien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Blauwe druiven (ook wel zwarte druiven genoemd) danken hun naam aan hun donkerblauwe kleur.

De wijn die van blauwe of zwarte druiven wordt gemaakt is donkerrood van kleur, vandaar de naam rode wijn.

Witte druiven heten zo omdat ze heel licht van kleur zijn, een beetje gelig-groenig met tinten wit erin. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, mijn kinderen vroeger zich dit vanmiddag af.
Ik had vandaag druiven gekocht en wist daar dus geen antwoord op te geven.
En kon er niks zinnigs over vinden op internet, ik kreeg alleen maar dingen over wijn te zien.

Andere antwoorden (2)

Simpel! Witte druiven noemen ze wit omdat de sap uit de druif wit is! En niet groen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de wijn ook niet blauw is, en de druif wel.
Er zijn blauwe druiven (die druiven hebben een blauw-paarsige schil en donkerrood sap), er zijn rode druiven (donkerrode kleur en lichtrood sap) en er zijn wit/gelige/groenige druiven (met lichtgelig sap). Ik denk dat de naam van de laatste 'wit' heet, omdat lichtgeel niet zo gemakkelijk in de mond ligt.
Sommige rassen 'witte druiven' worden ook wel eens 'groene druiven' genoemd.