Doordat je met melk veel kunt doen, je kunt het vet erin laten zitten voor volvette kaas of je haalt er vet uit en krijgt dan bv. 30+ kaas. Bovendien heb je ook nog geitenmelk en die kaas smaakt weer anders.
En door toevoegingen kun je de smaak ook veranderen denk maar aan komijnenkaas.
Door de kaas kort of langer te laten liggen krijg je jonge kaas en bij langer liggen oude kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door de kazen korter of langer te laten liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rijpingsproces en de tijd van het rijpen is hier van belang, plus het toevoegen van kruiden. Ook het toevoegen van bepaalde schimmels op de korst geven een aparte smaak aan die kaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op jouw "waarom-vraag" is omdat mensen behoefte hebben aan afwisseling, en niet altijd dezelfde ingredienten beschikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er ten eerste natuurlijk veel soorten melk zijn. Maar ook van een en dezelfde soort melk kun je vele soorten kaas maken door er allerlei kruiden of andere smaakmakers (bacteriën, schimmels) aan toe te voegen. Alleen al op eenvoudige Goudse kaas zijn tientallen, zoniet honderden variates.
En dan kun je ook nog groot smaakverschil bereiken door de rijpingsperiode te varieren. Je zou haast niet denken dat jonge graskaas en overjarige kaas één en hetzelfde product volgens één en hetzelfde recept zouden zijn als je ze naast elkaar proeft. Een wereld van verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het melk is.