Welke aardappel kan ik het beste gebruiken voor frietjes?

En is dit nog seizoensgebonden? Ik snap best dat het smaak afhankelijk is maar ik had van de week aardappels en die waren als frietjes echt niet te eten (heel melig).
Dus wil ik nu graag weten welke je het beste kunt nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Naast het bovengenoemde bintje, is de Frieslander een prima alternatief! Deze gebruiken wij zelf vaak en zo te zien zijn we niet de enigen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Toch wordt aangegeven dat de meest gebruikte aardappels voor friet ‘melige’ aardappelen zijn.

Wikipedia zegt:
De bekendste daarvan is het bintje. Dit is geschikt als frituuraardappel omdat het een lange vorm heeft, de ogen aan de oppervlakte liggen en het de juiste samenstelling heeft. Bovendien kunnen de kleinere aardappels gebruikt worden als kookaardappel. Het bintje is vrij bevattelijk voor ziekten, zodat vrij veel bestrijdingsmiddelen nodig zijn. Andere aardappelrassen die geschikt zijn voor friet zijn: Agria, Première, Santé en Victoria.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kruimige aardappels en dan het liefst zo groot mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bintje is de meest favoriete bij mij in de familie.