Hoe maak je surinaamse ~ pakistaanse ~ hindoestaanse zuur ?

ALs ik wel eens eten bij een toko haal dan krijg je wel eens soort zuur bij je eten.
Ik vind dat zo lekker dat ik het ook wel eens wil maken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het lijkt op uitjes en komkommer in het zuur.
Maar soms ziet het ook oranje achtig uit, dan lijkt het net of het worteltjes zijn.
Maar dan heel dun gesneden en in reepjes.
Het ligter aan bij welke toko.
Want bij de een krijg je wat op uitjes lijkt, bij een andere komkommer en weer bij een andere wat op worteltjes lijkt.

Toegevoegd na 2 dagen:
Dit wordt moelijk kiezen wie het beste antwoord heeft gegeven.

De laatste drie geven alle 3 goed antwoord.

In het weekend ga ik het uit proberen want dan ben ik vrij en ik op mijn gemak kokkerellen.

Allemaal bedanktvoor jullie reactie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat soms atjar tampoer? Dat kun je gewoon kopen in de supermarkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat bedoel ik niet. Maar bedankt voor antwoord =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes!

Het beste antwoord

Op de site "Surinaamse keuken" vind je allerlei recepten van zuurgoed: komkommer in zuur, kouseband, in zuur, rode uien, peper enz.
(Maar behalve dat vind je er ook allerlei andere overheerlijke recepten uit de Surinaamse keuken!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was moeilijk kiezen want alle drie (dus die 2 na jou ook) gaven alle drie een goed en heerlijk recept.
Maar jij hebt de minste punten dus dan geef ik jou de beste antwoord. Ik ga ze alle drie uitproberen. Ik heb al 3 potjes liggen alleen de spullen nog kopen en dan klaar maken en testen.

Andere antwoorden (4)

Benodigdheden:
azijn
water
koriander
boter
bier
Bereidingswijze:
Doe de azijn in een kom en roer totdat alle klontjes eruit zijn. Voeg vervolgens 100 ml water toe (eerst zeven) Hak de koriander in stukjes en roer het door 50 gram gebakken boter. Laat dit een half uur in de koelkast afkoelen en voeg het geheel vervolgens bij elkaar. Verwarm daarna het geheel in de oven (180 graden voorverwarmen) 5 minuten. Geniet nu van uw saus en drink er een lekker biertje bij!
eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor u reactie, maar ik bedoel wat ze er bij geven lijkt op uitjes of komkommer in het zuur.
Geen augurk. Ik weet ook niet precies wat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap echt helemaal niks van dit recept,wat is de link met de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
teveel biertjes misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie nu pas de bron: onzin.nl. Poging tot humor?
Benodigdheden:
Azijn, chinese suiker, zout en water
Meestal worden er dingen in zuur gezet zoals wortels, bloemkool, komkommer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak ook wel eens Surinaams tafelzuur en die is ook erg lekker.
Ik snijd daarvoor komkommer, rode-en witte ui en een wortel in reepjes en doe ze in een kom.
Dan heb ik speciaal daarvoor Chinese suiker gekocht in een toko, want dit geeft een specifiekere smaar eraan dan gewone suiker. Het zit in een buisje en als je korreltje hebt dan moet je 5 stuks hiervan oplossen, of ½ theel. als je Chinese suiker in poedervorm hebt.
Je neemt dus 300 ml. water en 75 ml. azijn en hierin los je de Chinese suiker op. Doe er ook wat zout bij.
Proef even en kruid het naar smaak nog wat bij.
Giet dit mengsel over de groenten en verdeel 2 kruidnagels en 2 pimentkorrels gelijkmatig bij de groenten. Leg er een stukje 'Madam Jeanette'peper bij en
laat alles minstens 1 uur intrekken.

Ook lekker is het om er eens bloemkool of groene mango
bij te doen.
amc
13 jaar geleden
Hier een recept voor zuurgoed "Sarnami" (Surinaams zuurgoed):
1 komkommer, 1/2 bloemkool, 1 rode ui, 5 kruidnagels, 100 gr wortelen, 6 pimtenkorrels, 5 korrels Chinese suiker, 1 deel tafelazijn, 3 delen water.
Maak de komkommer schoon en snijd in plakjes, snijd de schoongemaakte worteltjes in reepjes, verdeel de schoongemaakte bloemkool in roosjes , snijd de ui in halve ringen.
Los suiker en zout op in de azijn, je kunt evt. wat meer suiker gebruiken. Dan de azijn over de groenten gieten tot alles onder staat. De groenten goed mengen, dan overdoen in afsluitbare pot. De kruidnagels en pimentkorrels erbij doen, even schudden zodat alles goed verdeeld is, en dan een dag in laten trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo hoort ie!Een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!