Velletjes verwijderen van de tomaten?

Ik doe het nooit, maar in bijna alle recepten met tomaten lees je: (hoe) het velletje te verwijderen en soms ook zelfs de pitjes! Maar als ik voor een gezelschap kook, twijfel ik toch of mijn gasten het misschien slordig vinden om velletes en pitjes aan te treffen in de soep e.d. Ik vind - vooral de pitjes - juist smaak geven aan het gerecht.
Bovendien is het monnikenwerk en je houdt niks over.
Hoe doet de rest van Nederland dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Het beste antwoord

Het is erg lekker om de tomaten vooraf in een ovenschaal of op een vel aluminiumfolie met wat olijfolie en zout in de oven te roosteren op 200/250 graden (ongeveer twintig minuten) en ze daarna te zeven. Een goede roerzeef (passe-vite) uit de kookwinkel op de grofste schijf houdt alleen de schillen en de meeste pitten tegen, verder niets. Je hebt dan eigengemaakte tomatenaus die je een beetje kan inkoken, of in het geval van soep, een beetje kan aanlengen. Harde velletjes in de saus vindt niet iedereen lekker.

Ook in koude gerechten verwijderen koks vaak de vellen, omdat je daarmee aantoont dat je werk hebt gemaakt van je gerecht. Een tomatenvel in een koud gerecht is echter minder storend dan in een warm gerecht omdat ook de rest van de rauwe tomaat meer bite heeft.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is best makkelijk hoor: Je legt ze ongeveer 30 sec. in heet water (de kook er net af) Vervolgens laat je het water weglopen. Iets laten afkoelen zodat je ze vast kunt pakken. Dan kan je het velletje er zo aftrekken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tomaten ontvellen is niet zo moeilijk.
Gewoon in een pannetje kokend water leggen en het velletje laat zo los.
Als ik kook doe ik het bijna nooit. Vind het niet nodig en krijg ook geen klachten dat ze erin zitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig is het als je eerst twee inkepingen(kruis) maakt aan de bovenkant van de tomaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Velletjes verwijderen van tomaten kun je doen om de smaak. Zelf doe ik het niet altijd, dit verschilt per gerecht.

Het beste gaat het door ze in kokend water te leggen waardoor het velletje gemakkelijk loslaat.
Er zijn tips die zeggen dat het velletje van de tomaat ingesneden moet worden, doe dit niet. Hierdoor verlies je meerdere goede vitaminen en dat maakt je eten niet gezonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prik een vork naast het kroontje, maak een kruisje aan de andere kant en hou de tomaat even in een hoge gasvlam. Het vel komt dan gemakkelijk los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vellen haal ik er meestal wel af, maar de pittengaan gewoon in het gerecht.
Om de pitten en vellen niet in het gerecht te krijgen, moet je de boel gaan zeven. Je gooit dan ongeveer de helft weg. Het is bewerkelijk, geeft een knoeiboel en ik zie de meerwaarde er niet van in.
Van de velletjes hebben sommige mensen last. Ze vissen ze dan uit het eten. Dus als ik voor een gezelschap kook, haal ik de vellen van de tomaten af. Dit doe ik als volgt:
Breng in een pan water aan de kook.
Kerf de tomaten hier en daar licht in met een mesje, prik ze aan een vork en dompel ze, afhankelijk van de rijpheid, 10-30 seconden in het kokende water.
Als de inkervingen om beginnen te krullen, zijn ze lang genoeg ondergedompeld geweest. Je kunt de velletjes nu makkelijk verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je net zo goed tomaten puree nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tomaten zijn gemakkelijk te pellen wanneer men ze van boven en van onderen even inkruist, ze vervolgens enkele seconden onderdompelt in kokend water en ze daarna onder de koude kraan houdt.