wat is gezond en wat niet?

ik ben 12 jaar en mijn moeder zegt dat ik in de puberteit komt. ze zegt dat ik moet letten op wat ik eet omdat je in de puberteit veel sneller aan komt. ik vroeg me af wat nou gezond is en wat niet. kunnen jullie me helpen??
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben 13 ik weet het ook niet weet ook iemand antwoorden met snoep/koek/ships.

Antwoorden (4)

Goed eten, dus voldoen aan je dagelijkse behoefte groente, fruit en vlees/vis. Verder is bewegen ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker brood, met halvarine en beleg. 2 in de ochtend en 2 tussen de middag. Tussendoor fruit. Avondeten een stukje vlees, wat aardappels of pasta en rijst en veel groente. Neem geen witbrood, dat "vult" niet. Maar kies voor bruin/volkorenbrood.
Overigens vind ik dat je nog zo jong bent dat je moeder jou met je gezonde maaltijden moet helpen.
Waarschijnlijk bedoeld ze dat je geen candy-bars, chips en ander snoep en snacks teveel moet eten en kopen.

Op zich kom je als je normaal eet niet aan in je pubertijd. Je bent dan nog in de groei, dus mag best wel voldoende kcal per dag eten. En doe je aan sport? dat is ook heel belangrijk om niet snel aan te komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jou moeder is hartstikke verstandig! Fruiit, groenten, melk, brood, allemaal gezond.
Ze weet vast heel goed wat goed is voor jou. Is het misschien een ideetje, om dat gezellig saampjes te gaan bekijken en uitzoeken?
Heel veel plezier!

Toegevoegd na 54 seconden:
"jou"= jouw en "fruiit"= natuurlijk fruit ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beetje aankomen is niet erg, maar in de pubertijd gebeurt meestal het tegenovergestelde. je wordt namelijk in een hele korte periode zo lang dat je vanzelf afvalt. kortom, eet normaal, zoals tot nu toe, maar eet gezond!

en let wel, gezond wil niet zeggen dat je alleen maar vlees, melk, eieren, brood, fruit, rijst, pasta en aardappelen eet.

als je een keer zin hebt in chips, dan eet je ook een beetje chips, maar met mate. dat is ook gezond. en af en toe een glas wijn na het eten, is ook gezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Op je 12de aan de wijn?
Voor de rest goeie tips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een glas wijn voor een 12-jarige ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijn voor een 12-jarige is niet bepaald gezond. Maar ook als ze ouder zou zijn: voor vrouwen is wijn waarschijnlijk eerder ongezond dan gezond, omdat de verlaging van kans op hart- en vaatziekten niet opweegt tegen de verhoging van de kans op borstkanker.