Wat is het verschil tussen legkippen en normale kippen?

elke keer als ik een ei eet denk ik was dit een kuiken? mijn moeder zegt dan dat het van een legkip komt en dat dat geen kuiken is. maar wat is het dan? alle kippen die zich voortplanten die krijgen eieren en daar komen toch kuikens uit? waarom kan je ze dan eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (1)

An sich is er geen verschil tussen normale kippen en legkippen Legkippen slaat er alleen maar op dat ze speciaal voor de leg (het eieren leggen) gehouden worden.

Dat betekent dat de kippen WEL elke dag een ei leggen, (daar zijn ze op gefokt, sierkippen leggen iets minder vaak dan dat) maar dat er GEEN haan in de buurt komt. De eieren zijn dus niet bevrucht en kunnen dus nooit een kuiken bevatten.

Voor nieuwe kippen laten ze speciale wel-bevruchte eieren leggen. Na het uitkomen worden de kuikens gesekst (ja, kippensekser is ECHT een beroep) , en de vrouwtjes worden opgefokt voor de nieuwe leg, de mannetjes (haantjes) gaan -op de nieuwe fokhanen na- naar de vleesverwerking en komen terecht in bijvoorbeeld kattenvoer.

Voor vlees worden weer andere rassen/soorten kippen gehouden. Dat zijn in de regel niet de kippen die een paar maanden eieren hebben gelegd voor ze geslacht zijn. Die gaan - net als de haantjes- ook weer naar de vleesverwerking.