Welk eten is rijk aan eiwitten en arm aan calorieen?

Ik zou graag wat meer eiwitten willen eten maar moet dan wel weten welke voeding ik eten moet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19K

Het beste antwoord

Mager vlees en magere zuivel zijn goede voorbeelden van producten met veel eiwit. Ook noten, vis en peulvruchten kunnen hiertoe gerekend worden en mogen daarom niet ontbreken in je dieet. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, blijkt uit de laatste onderzoeken dat ook eieren gezond zijn. Kies het liefst voor de gekookte variant. Hieronder staan nog wat voorbeelden van voeding met veel eiwitten en relatief weinig calorieën.

Eiwitrijk ontbijt met voldoende vezels:
- Tarwe / bruin / volkoren brood
- Eiwitrijk beleg: pindakaas, kalkoenfilet, gekookt ei, magere kaas, rosbief
- (Magere) Yoghurt of kwark, bijv. met fruit of muesli of andere ontbijtgranen
- Soja-melk of andere soja drank
- Mueslibol

Lunch met eiwit en voldoende vezels:
- Tarwe / bruin / volkoren brood met zonnebloempitten of pompoenpitten
- Eiwitrijk beleg: rosbief, kalkoenfilet, tonijn, kipfilet, gekookt ei, zalm, pindakaas, magere kaas
- Salade met tonijn / kip / noten / zalm
- Mueslibol

Avondeten met eiwit en voldoende vezels:
- Tartaar, kip en ander gevogelte (zonder huid) en vis zijn net als magere varianten van vlees, zoals bijv. mager rundergehakt, een goede keuze.
- Bonen(soep): witte en bruine bonen, kapucijnen.
- Tofu als vleesvervanger
- Broccoli, bevat niet heel veel ewit, maar behoort tot de gezondste groenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het schema hier kan ik wel wat mee

Andere antwoorden (7)

Ik zeg rijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst bevat wel wat eiwit, maar véél meer koolhydraten (wel zo'n 10 keer zoveel), dus in verhouding met hoeveel calorieën het bevat, bevat het niet veel proteïne.
Tonijn
Koolvis
Kipfilet
kalkoenfilet
tartaar
gerookt vlees

en bevatten niet veel calorieen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wit van een ei (de dooier niet!).
Magere kwark.
Magere yoghurt.
Sojayoghurt.
Amadea
13 jaar geleden
Voornamelijk mager vlees.Dat bestaat vrijwel volledig uit eiwit en bevat weinig vet (zoals kipfilet en biefstuk). En als je dat dan ook nog met weinig vet klaarmaakt blijft het aantal calorieen binnen de perken - al blijft het efficient voedsel ; je hebt er dus niet heel veel van nodig.

Andere magere eiwitten zijn vleesvervangers van bijvoorbeeld soja, en magere zuivel. En natuurlijk - maar dat is een wel erg open deur - eiwit, mits je de dooier laat liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden kloppen. Je zou eventueel ook nog kunnen denken aan eiwit preparaten of speciale eiwitshakes. Waar is het voor nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
persoonlijk vind ik eiwit preparaten nog al duur daarom haal ik het liever uit voeding en het is voornamelijk voor het opbouwen van spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van die sojaproteïne van de tuinen is heel erg betaalbaar, als je al evenveel proteïne uit echt voedsel wilt halen, ben je in totaal veel meer geld kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eiwitten uit soda zijn niet de juiste eiwitten om van te groeien. Besef wel dat je ook koolhydraten nodig hebt om te groeien, met alleen eiwitten red je het niet en val je meer af dan je bij traint.
ga naar: www.veranderjevoeding.nl
die website kan je super mega goed helpen!!