Ik geef een feest voor plm. 25 volwassenen en 10 kinderen. Hoeveel wijn, bier en frisdrank moet ik in huis halen?

Er van uitgaand dat het geen zuipfestijn wordt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
11.9K

Het beste antwoord

Haha, toevallig had ik er vorige week een met ongeveer een gelijk aantal mensen. Doe rond de vijf tot zeven flessen wijn, 15 flessen frisdrank en 3 kratten bier. Dat is ruim voldoende. Wat je overhebt kun je bewaren :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

0 liter wijn.
0 liter bier.
46,7 liter fris.

Want de volwassenen moeten 't goede voorbeeld geven en dus geen alcohol zuipen waar kinderen bij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joepie, als dat de insteek was geweest had ik de vraag wel gesteld op eo.nl ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik kan wel tegen een geintje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dutchbright:
'T is toch wel erg gesteld als een feestje niet zonder alcohol kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de kinderen zullen zien, vind ik veel belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een uitstekend antwoord, mmm, en het komt ongeveer overeen met wat ik zou inslaan.
paulus811
14 jaar geleden
Ik geloof ook niet dat dit soort feestjes de realiteit zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom hou ik ook niet zo van 'feestjes'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ridicuul antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enfin, 't is mijn mening. Ben ik daartoe gerechtigd?
ga er van uit dat iedereen 2 drankjes neemt (alcohol volwassenen) en zorg daarnaast dat er genoeg frisdrank is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik reken altijd 2 drankjes per persoon per uur.

Als er eten bij is, of veel zoute/pittige hapjes, dan moet je het iets verhogen.

Je kan ook met de slijter afspreken dat je alles bij hem haalt (wel iets duurder dan in de supermarkt), en dat je het teveel weer ongopend bij hem terugbrengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een illusie dat mensen non-stop drinken nodig hebben. Hoeveel je in huis haalt hangt mede af van hoe lang het feest gaat duren. Per uur heb je voldoende aan twee drankjes (200 cc) per persoon, waarbij je een maximumvan twee of drie alcoholische versnaperingen in totaal kunt aanhouden.

Verder drinken als vuistregel mannen meer bier en vrouwen meer wijn, waarbij de balans voor bier iets verder door mag slaan.

Voor een feest van vier uur heb je dus 35 x (8x200) = 56 liter 'vocht' nodig. Van de 8 drankjes zijn er per persoon maximaal 3 alcoholisch, dus 35 liter fris, en 21 liter alcoholisch. Een verdeling van 15 liter bier en 6 liter wijn of 13 liter bier en 8 liter wijn zal aardig in de buurt komen, waarbij je zelf even moet kijken wat het wijn/bierdeel zal zijn, afhankelijk van je gasten.

Als je erg bang bent om tekort te komen kun je van alles nog ongeveer 20 % extra bijhalen, of in elk geval meer fris.

Veel plezier op je feestje !

Toegevoegd op 16-06-2009 07:50:56
Sorry, deze aantallen ben ik wel uitgegaan van een zomerfeest, dus als het warm is. Bij minder weer is drie drankjes per uur meestal voldoende en moet je je aantallen aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heineken biedt een drank calculator aan op zijn website. Volg de link.

Toegevoegd op 16-06-2009 07:51:24
O ja, als je bij een slijter inkoopt kun je meestal terugbrengen wat je over hebt.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
waarom die minduim? wat is er in hemelsnaam mis met mijn antwoord?
Als je een feestje geeft neem ik aan dat je de mensen die je uitnodigd wel kent. Dan weet je doorgaans ook wie liever bier en liever wijn heeft, dan weet je ook wie er een bob nodig heeft en aan de hand daarvan is het al een stuk makkelijker werken.

Wijn kun je (ongeopend) een hele lange tijd bewaren, dus als je daar teveel van hebt is het geen probleem. Frisdrank is ook lang houdbaar en doorgaans is het geen probleem als je daar wat van over houdt. Bier heeft wel een houdbaarheidstermijn die vaak niet meer dan een maand of 4 is als het uit de supermarkt komt.

Ach en als het op is, is het op toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf doe in zo'n geval is per persoon ongeveer bepalen WAT ze drinken. Dan een hoeveelheid erbij per persoon. Wat is er nog in huis en hoeft dus niet ingekocht worden. Wat gebruik ik zelf toch al voldoende en is het niet erg als er over is. Dan bepaalde soorten drank kiezen die altijd wel worden gedronken als reserve.
Het is dus afhankelijk van het gezelschap.
Een lijstje maken van wat ze meestal drinken is hier wel handig als hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zorgen voor 6 flessen witte wijn, 6 flessen rode wijn, 2 a 3 kratten bier, een flesje bacardi, en een fles of 8 aan fris. Weet ik zeker dat ik genoeg heb! (mijn kennissenkring is redelijk dorstig, en op mijn feestjes komen nauwelijks kinderen ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kent de gasten, dus weet je het soort drinken dat ze gebruiken. Je weet hoelang en in welke setting ze komen.
2 drankjes gemiddeld per uur is mooi (in het begin iets sneller maar dat loopt na een tijdje terug).
Mannen drinken gemiddeld iets sneller dan vrouwen.

Hoe is de temperatuur?
Is er vochtig eten (soep) of zoutig?
Zitten de mensen (drinken uit tijdverdrijf) of zijn ze actief (minder tijd om te drinken)?
Zijn ze actief geweest (dorstig)

Maak een afspraak met de leverancier en alles komt goed ;-)

Veel plezier.