De ingredienten van loempia's zijn over het algemeen best gezond. Wat het ongezond maakt is het feit dat het spul de frituur in gaat.

Toch hoort het, als je ze vergelijkt met andere snacks, tot de snacks met de minste calorieën.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gezond-eten/overige-productgroepen/tabellen-extra-s/tabel-snacks-gesorteerd-op-calorie-n.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inplaats van ze te frituren bakken wij ze gewoon in weinig olie in de koekenpan en vinden ze op die manier klaargemaakt echt heel lekker zonder dat we sloten frituurvet binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat is best wel een goed idee zeg...
Dan moet ik ze echter wel eerst laten ontdooien gok ik.
Niet echt want ze worden gefrituurd en zitten bomvol vet/olie. Kijk maar eens hoe drijfnat je bordje is als er een loempia op lag. De vulling is niet per se ongezond, maar de verhoudingen zijn niet okee en voldoen niet aan de juiste voedingswaarden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het bordje niet aflikt lijkt het me ook wel mee te vallen met de vettigheid die je binnenkrijgt :0
Ja hoor, zeker als je ovenloempia's maakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de inhoud van een loempia is gezond
je kunt ze vaak ook in de oven bakken.
zelf maken is super lekker, je bepaalt zelf de inhoud én de omhulling. mmmm. ik zoek het recept voor je op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een loempia zit boordevol (kiem)groente, wat ei en vleeswaar en bestaat verder uit een dun deegomhulsel, waarbij het geheel wordt gefrituurd in (doorgaans) arachide olie. Met een toetje heb je er zowat een hele, tamelijk volwaardige maaltijd aan. En dat drupje vet heb je gewoon nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja van wegen de groente en ingrediënten het is echt gezond kijk maar op deze site

http://www.girlscene.nl/lifestyle/food/2007/januari/279111
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan wie ze maakt . Wnat je weet natuurlijk nooit wat er gerommeld wordt in die keukens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zijn zeker gezond, maar je moet er natuurlijk ook wat anders bij eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, het bevat groente, eiwit en koolhydraten. Een loempia is een volledige maaltijd.
Afgezien van het feit dat frituren slecht is, is ook het bladerdeeg dat veel (room)boter bevat erg dikmakend en ongezond. En tegen de tijd dat de loempia klaar is om gegeten te worden zijn de meeste voedingswaarden van de groente die er inzit er al uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frituren is heus niet per definitie slecht als je het goed doet. Bij mijn weten bestaat de buitenkant van een loempia echt niet uit bladerdeeg, laat staan dat er roomboter inzit. Gewokte (kiem)groenten zijn prima voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee okee, je moet het vet vaak verversen en je kan het beste plantaardig vet gebruiken, maar ik heb mij heel lang laten wijsmaken dat de loempia's wel degelijk uit bladerdeeg bestaan. Maar goed, als jij het zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loempiavellen zijn dunner dan bladerdeeg, dat uit vele lagen bestaat, en wordt gemaakt van bloem, water, ei en wat olie. Het zijn een soort flensjes. Het gaat me niet om mijn gelijk te halen, hoor, maar ik denk dat een loempia echt een stuk minder ongezond is dan jij denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bladerdeeg = 50 % vet, loempiadeeg is 0% vet.
Verstandig frituren of zelfs in de oven klaarmaken, en je hebt een prima gezonde hap. Ook vet heb je - met mate - gewoon nodig.