Wanneer gebruikte men voor het eerst suiker? Moest de mensheid wachten op de ontdekking van Amerika? En hoe duur was suiker vroeger?

Tegenwoordig kennen we bietsuiker, daarvoor was er (meen ik) alleen rietsuiker. Nu is suiker vrij goedkoop, maar vroeger was 't veel duurder, doordat 't van verre moest worden aangevoerd. Wat is hierover bekend aan geschiedenis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

Suiker heeft al een heel lange geschiedenis. Aanvankelijk was de mens voor het zoeten van zijn eten aangewezen op honing. Gelukkig hebben ze toen suiker ontdekt, want als we nog steeds onze zoet-behoefte allemaal zouden moeten stillen met honing, zou je elkaar niet meer kunnen verstaan (en zien, denk ik) door het wereldwijde gegons van bijen.
De Indiers waren in de oudheid (toen overal in die omgeving de landbouw begon) de eersten die suiker uit riet wisten te persen.

In de middeleeuwen ontstond er een levendige handel in suiker en verbeterde het winproces. Kruisvaarders namen het uit het oosten mee naar Europa en suiker was in die tijd navenant peperduur. Maar het suikertijdperk begint pas echt als Columbus de techniek meeneemt naar Amerika, 1492.

De suikerhandel leeft dan op als nooit tevoren, maar uiteindelijk geeft de afschaffing van de slavernij in 1789 de productie weer een terugslag - evenals de marktprijs.

Rond 1800 slaagt een Pool er in voor het eerst suiker uit suikerbieten te halen ; een veel goedkopere en veel productievere manier van suikerwinning, die we bovendien in de buurt kunnen telen. Toen waren we niet meer afhankelijk van de dure import. In deze periode zijn het vooral de oorlogen van Napoleon die invloed hebbenop de verspreiding en ontwikkeling.

In de 20e eeuw werden er betere rassen suikerbieten verbouwd, en waren we in Europa niet langer afhankelijk van rietsuiker, en ook de wintechnieken verbeteren verder. Sindsdien is de suikerproductie niet alleen nog harder gestegen dan het bevolkingsaantal, maar ook steeds goedkoper geworden.

Dit is maar in een notendopje ; er is veel meer te vertellen over de geschiedenis van suiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk een maand voordat de eerste tandarts werkzaam werd. ;-)

Maar nu even serieus. Van Wikipedia:

"Originally, people chewed the cane raw to extract its sweetness. Indians discovered how to crystallize sugar during the Gupta dynasty, around AD 350.[2]

Sugarcane was originally from tropical South Asia and Southeast Asia. Different species likely originated in different locations with S. barberi originating in India and S. edule and S. officinarum coming from New Guinea.[3]

During the Muslim Agricultural Revolution, Arab entrepreneurs adopted the techniques of sugar production from India and then refined and transformed them into a large-scale industry. Arabs set up the first large scale sugar mills, refineries, factories and plantations."

Lees hier verder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar#History
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men vermoed dat er voor het eerst rietsuiker werd gebruikt in Polynesië en dat het vandaar uit verspreid is naar India (destijds Perzië). In het jaar 510 v. Chr. viel keizer Darius India binnen en zag dat men daar zoette met suiker i.p.v. met honing. Het geheim van rietsuiker werd nog een tijd goed bewaard, zodat het uiteindelijke product geëxporteerd kon worden met een flinke winstmarge.
Door de opkomst van de Arabieren in de zevende eeuw na Christus werd het geheim van de rietsuiker bekend. Toen de Arabieren Perzië binnenvielen in 642 na Chr. vonden ze daar suikerriet en leerden ze hoe suiker werd gemaakt. De macht van de Arabieren nam toe en ze gingen ook in andere veroverde landen zoals Noord-Afrika en Spanje suiker produceren.

Suiker werd pas in West-Europa ontdekt tijdens de kruistochten in de elfde eeuw na Christus. Kruisvaarders die terugkeerden naar huis hadden het over “een nieuw kruid” en over hoe aangenaam deze stof was.
Suiker was in die tijd heel duur. In 1319 werd het in Londen verkocht voor “two shillings a pound” Dit geld kwam overeen met enkele maanden salaris voor een gemiddelde arbeider.
Omdat suiker zo duur was, werd het vaak gebruikt als medicijn. Veel medische handboeken uit de 13e tot 15e eeuw bevelen suiker aan als middel voor zieken om krachten te herwinnen
Ook werden er door rijke mensen sculpturen van suiker gemaakt als tafelversiering op hun tafels. Toen Henry III van Frankrijk Venetië bezocht, bestonden zijn geschenken uit schalen, zilverwerk en linnen dat allemaal was gemaakt van gesponnen suiker.

De suikerbiet werd voor het eerst ontdekt als suikerbron in 1747, maar bleef nog zeldzaam binnen Europa.In het begin van de 19e eeuw werd suikerbiet de belangrijkste suikerbron.