Hoe vet is uitgebakken spek?

Met name het julienne gesneden en gerookt spek.
Wat blijft er over aan vet als de spekjes na krokant zijn gebakken en op keukenpapier zijn afgekoeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier zijn recepten voor spek enz :PGEBRUIK VAN SPEK Bacon wordt vooral als smaakmaker toegevoegd in een gerecht voor de smaak en om het gerecht smeuïg en pittig te maken. Dat geldt ook voor spekblokjes. U kunt spekblokjes op een snelle manier uitbakken door ze 3 minuten op vol vermogen in de magnetron op vol vermogen te garen. Laat de spekblokjes uitlekken op keukenpapier. Uitgebakken spekblokjes passen goed in stamppotten, maar ook in frisse groene salades. Het originele Zeeuws spek wordt gegeten met bruinbrood en mosterd. Het Zeeuws spek bij de slager wordt veel gebruikt als borrelhapje of broodbeleg. Dikke plakken Zeeuws spek smaken goed bij hutspot. Speklappen bak of braadt u in 6 tot 10 minuten. Speklappen combineren goed met kerrie, peper, ketjap en ketoembar. Als u de speklappen grilt, houdt u het vet beperkt. U kunt een groot stuk buikspek braden in de oven. Lekker met een laagje mosterd, laurier, tijm en kruidnagel. Ontbijtspek kan rauw gegeten worden, maar ook even gebakken worden. Kook de (glutenvrije) pasta in water met bouillon. Bak de spekjes in een koekenpan totdat het vet grotendeels is verdwenen. Snijd de champignons in tweeën en daarna in plakjes. Voeg de champignons bij de spek en bak deze totdat ze een lekker kleurtje hebben. Strooi hier de Italiaanse kruiden over. (Zout hoeft niet, omdat het spek al zout genoeg is).
Voeg de creme fraiche toe en pers hier een flinke teen knoflook over uit. Laat alles een paar minuten op laag vuur sudderen. Bronnen:
- http://www.garagetv.be/video-galerij/chicas/over_spek_en_ronde_madammen.aspx

Antwoorden (3)

In 100 gr. magere spek zit al 36.0gr. vet. In een speklapje van 100 gr. hetzelfde. In gezouten spek zit maarliefst 53.0 gr. vet!! Dat is dus meer dan de helft brrrrr.....

Het bakken van het vlees, laat dan wel enigzins wat vet uit het vlees lopen, maar de knapperige witte randjes, die we bijna allemaal wel heerlijk vinden, blijven bestaan uit puur vet.

Pas als je deze er af snijdt en alleen het magere gedeelte eet, krijg je wat minder vet binnen, maar dat percentage is ook niet echt om te zeggen "gezond" als je dat teveel zou doen.

http://www.calorietabel.nl/index.php?idd=s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel niet het spek met randjes vet, ik bedoel het totaal uitgebakken spek:)
Bedankt voor de calorietabel, ik heb die meteen aan favoriete bladwijzers gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Magere spek, heeft geen witte randen, en bestaat uit 36% vet. Daar begin ik mijn antwoord mee, maar misschien heb je er over heen gelezen. Als je mager spek, zonder de witte randen helemaal uitbakt, haal je niet automatisch al het vet er uit. Er blijft zeker nog zo'n 10 tot 15 % over zoals Keesvi ook heeft gezegt. Je kan het zo lang (droog) bakken als je wilt, maar daar verdwijnt het vet niet van. Het is in mijn ogen wel altijd beter (en lekkerder) het zoveel mogelijk uit te bakken. De caloriewijzer vond ik zelf ook wel handig. En uh, leuke kat btw ;-))
Ik schat dat je zo'n 10% vet overhoudt na het uitbakken van spek. Dat vet kun je prima gebruiken om een aardappeltje in te bakken. Vet hebben we nodig voor onze gezondheid en spekvet bestaat voor ongeveer de helft uit onverzadigde vetzuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Maar hoe vet zijn de spekjes als ze uitgebakken zijn?
- Wat is het verschil tussen on- en verzadigde vetzuren?
- Is dierlijk vet eigenlijk niet erg ongezond?
(of moet ik dit in een nieuwe vraagstelling zetten?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt goeie vragen. Doorregen spek bevat ongeveer voor de helft vet. Gegrild 20% en uitgebakken 10%, schat ik. Er is maar één soort vet slecht voor de gezondheid, heel erg slecht, en dat is kunstmatig geharde plantaardige olie. De rest is een sprookje, ontstaan door misinterpretatie van onderzoeken en gekoesterd door de olie-industrie om juist die geharde olie te verkopen in de vorm van margarine, frituur en industrieel vet. Die lobby heeft uiterst succesvol maar zeer onterecht dierlijk vet in diskrediet gebracht. Hartziekte, diabetes en een aantal vormen van kanker worden juist veroorzaakt door geraffineerd voedsel zoals kunstmatig geharde plantaardige olie. De overmaat aan linolzuur die ons tot voor kort aanbevolen werd, veroorzaakt ontstekingen met atherosclerose, bloedvatvernauwing, tot gevolg. Het gezondheidsbeleid is verre van consistent. Eerst moesten we vetarm eten, vervolgens geen dierlijk vet, toen weer veel linolzuur, daarna vloeibaar vet en nu weer omega 3. En natuurlijk komt al die rommel uit de fabriek en niet van de slager om de hoek, want daar verdient de voedingsindustrie niet aan. Hierbij een link naar een blog voor mensen die van echt voedsel houden, door mensen die er echt verstand van hebben: http://www.foodlog.nl/kennis/bericht/culinair_ontdekt_vet_spek/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Keesvi als ik je een plus kom geven had ik het gedaan. Het verbaast me te lezen dat dierlijk vet niet ongezond is en juist (gehard) plantaardige margarine wel. Is b.v. de tegenwoordige Bertolli (olijf) margarine in het blauwe papier, ook gehard plantaardig vet? Maar dat b.v. varkensvet niet slecht is voor de gezondheid? Daar kan ik bijna niet geloven, ik ga de bovenstaande URL goed nalezen, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik vraag me af of het voeren van vee met graan, waardoor het vet onnatuurlijk grote hoeveelheden onverzadigde vetzuren bevat, niet slechter is dan natuurlijker voedermethoden, zoals met gras en hooi. Gestolde olie is of erg koud of op een kunstmatige manier gehard. dat geldt ook voor Bertolli margarine, dat natuurlijk geen Italiaans product is maar gewoon uit de fabriek van Unilever komt. maar ja, olijfolie kreeg een jaar of 15 geleden nu eenmaal een gezond imago, dus werd er vanaf dat moment veel fabrieksvoedsel met een percentage olijfolie gemaakt. Of je daar ook gezond voedsel mee maakt is vraag twee, die doorgaans onbeantwoord blijft. Vanwege de prijs koop ik niet al mijn voedsel in de natuurvoedingswinkel maar bepaalde basisproducten, zoals meeste olie waarmee ik kook, wel. Ook vlees en het vetspek waar ik reuzel van maak haal ik meestal bij de scharrelslager.
Wat ik altijd doe is de spekjes bakken in hun eigen vet. Als je dat doet zul je zien dat er best nog wat vet overblijft als je ze helemaal uitgebakken hebt.
Even laten uitlekken op keukenpapier en zo zijn ze het minst vet.
In het vet dat overblijft kun je dan zelfs nog iets anders bakken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, bak er aardappeltjes in. Heerlijk! +1