is komkommer een groente of een fruit ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/groente-fruit.100253
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zag gisteren bij AH een plastic doosverpakking met eetkomkommertjes. Net als snoeptomaatjes in klein formaat, ter grootte van een augurk. Voor snack.

Antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groente en fruit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De komkommer is een VRUCHT van de komkommerplant.

Maar komkommer valt onder de noemer groente, want niet iedere vrucht is ook fruit.

Ieder fruit is wel een vrucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een groente:
De komkommer is een vrucht die in Nederland en België vooral rauw als salade wordt gegeten, en daarom ook wel als groente wordt beschouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komkommer is biologisch gezien een vruchtgroente, zoals aubergine, tomaat, paprika, peulvruchten en dergelijke.
Dus een vrucht die doorgaans als groente gegeten wordt.
Botanisch gezien is de term fruit onlogisch: een plant produceert vruchten. Wij noemen die vruchten vaak fruit als ze aan overjarige gewassen groeien (denk aan kers, noten, citrusfruit) en we ze niet zien als hoofdbestanddeel van de warme maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vruchtgroente!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het behoort tot de vruchtgewassen der groenten, net als (suiker)maïs, pompoenen, courgettes e.d.
Op de keper beschouwd is het verschil tussen groente en fruit niet helder te stellen. Rabarber is fruit? Tomaat?

Persoonlijk zou ik fruit als "zoet vruchtgewas" willen benoemen.

Als je veel over de komkommer wilt lezen, klik dan op de link hieronder.

Een andere link naar Wikipedia, over het (lastige) verschil tussen groente en fruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groente omdat fruit aan bomen planten of struiken groeit en groenten uit de grond en soms uit planten