Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom tintelt mijn gezicht als ik een appel eet?

Allen bij het eten van appels gaat mijn hele gezicht tintelen, weet iemand waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Misschien vanwege de zuren die in de appel zitten??
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou ook kunnen zijn dat je niet tegen appels kan , dat je er gewoon allergisch voor bent

Toegevoegd na 8 minuten:
let er ook eens op of je misschien ook andere symptomen hebt, bijv: opgezette tong,benauwdheid, en of je lippen het meeste tintelen. het hoeft natuurlijk niet allemaal zo te zijn maar ik heb in mijn omgeving een aantal mensen die ook allergisch zijn voor bepaalde fruitsoorten met vaak een tintelend gezicht en dan met name de lippen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou best allergisch kunnen zijn mijn nicht haar tong gaat tintelen als ze appels eet zij is er allergisch voor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan een allergie zijn. Er zijn inmiddels ook bepaalde appelrassen die geschikt zijn voor mensen met een appelallergie (ik zag ze bij de AH op zo'n gefolied schaaltje, met een sticker over die allergie), dus misschien die eens proberen?
Gaat om de Santana-appel, als je een milde allergie hebt heb je kans dat je geen last hebt als je die eet, zie hier:
http://www.appelallergie.nl/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht heb je een allergie of een intolerantie voor appels.
Waarom mensen dit hebben is nog niet wetenschappelijk aangetoond.
Ik heb zelf een appel-intolerantie (en appels zijn niet het enige, ik kan ook niet goed tegen o.a. perziken, nectarines en kersen). Bij een intolerantie krijg je geen levensbedreigende effecten na het eten, maar enkel een vervelende reactie.
Probeer eens een appel te eten als deze 1.5 minuut in stukken in de magnetron op vol vermogen is geweest, misschien heb je dan geen klachten. Ik kan het dan wel eten zonder klachten.
Vraag je huisarts eens voor een doorverwijzing naar een dermatoloog, deze kan een uitgebreide test doen om e.e.a. te verduidelijken.
Het is belangrijk om er aandachtig mee om te gaan, want een intolerantie kan omslaan in een allergie die soms levensbedreigende toestanden met zich mee kan brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mhhh, ik lees hier veel over allergieen. Dat zou natuurlijk kunnen, zo heb ik ooit een baas gehad die na het eten van vis de volgende dag voor mij echt onherkenbaar was. Haar hele gezicht was opgezet ...ik zou nooit gedacht hebben dat zij het was, een compleet vreemde voor mij, dus onlogisch vind ik dat niet. Het was idd een allergische reactie op een bepaalde vis, maar een allergie voor een appel heb ik zelf nog nooit van gehoord.

Tintelingen kunnen ook duiden op een zenuwklacht, als een zenuw knel zit. Ik heb tintelingen in mijn pink gehad wat doorliep tot mijn pols, toen bleek dat er een zenuw knel zat achter mijn elleboog wat waarschijnlijk is ontstaan door teveel leunen op de ellebogen. Het is operatief verholpen en heb de tintelingen zijn weg. 'S nachts slaap ik soms raar en word ik weer met een tintelende hand wakker maar die verdwijnt na een paar minuten.

De eerste optie lijkt mij het meest voor de hand liggende maar een onderzoek bij een neuroloog zou ik ook niet uitsluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appelallergie komt voor, zie de eerdere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb het net opgezocht. Ik kon de link hier plaatsen maar er stonden zoveel andere artikelen boven en onder dat ik het stukje hier maar plaats. Het gaat over appels speciaal voor allergiepatienten en wat die allergie voor symptomen kan veroorzaken, eigenlijk veel, zo ook tintelingen. Maar hier het artikel: Appel voor allergiepatiënten
door AMG » di jun 20, 2006 12:41 pm Appel voor allergiepatiënten WAGENINGEN - Ongeveer 2 procent van de West-Europese bevolking lijdt aan een appelallergie. Wetenschappers van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) hebben nu een appelras ontwikkeld, dat deze allergiepatiënten wel kunnen verdragen. De Santana-appel is al in sommige natuurvoedingswinkels te koop. De Wageningse onderzoekers zoeken ook naar een allergievrije peer- en perziksoort, aangezien dit fruit een overeenkomstig allergeen bevat, aldus de universiteit dinsdag. Onderzoek heeft uitgewezen, dat mensen allergisch kunnen zijn voor een bepaald eiwit in de appel. Ze krijgen last van jeuk, tintelingen en zwellingen aan lippen, tong en keel bij het eten van een appel. Patiënten met een appelallergie hebben volgens Wageningse onderzoekers ook last van hooikoorts in het voorjaar door rondzwevend berkenstuifmeel. Andere fruitsoorten kunnen eveneens klachten veroorzaken. De Santana-appel is oorspronkelijk gekweekt voor de biologische tuinbouw. De soort heeft weinig bestrijdingsmiddel nodig, omdat hij goed bestand is tegen appelziektes als schurft en boomkanker. Maar bij consumptie bleek dat driekwart van de allergiepatiënten het fruit ook goed kon verdragen. De Santana lijkt op de bekende Elstar. De appel is geelgroen met een donkerrode blos. Het is een stevige, sappige vrucht met een frisse smaak. Tot nu toe wordt de Santana alleen in Nederland op bescheiden schaal geteeld.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing