Weet iemand wat voor dierlijke gelatine het merk sugarland (snoep) van de Lidl gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Als het er niet expliciet op staat dat het gelatine is gewonnen uit uitsluitend runderbeenderen, dan moet je er van uit gaan dat het een mix is van gelatine, gewonnen uit een mix van (voornamelijk) varkens, kippen, en runderbeenderen.

Overigens staat er op sommige internationale producten (dat zijn de meeste producten van Lidl) aangegeven of het Koosjer danwel Halal is, waarbij je er van uit mag gaan dat er geen varkensbeenderen zijn gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de meeste snoepjes die jij bedoeld zit varkensgelatine bijv. in winegums
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste gelatine in voeding is afkomstig van huiden van varkens.
Vervangers in snoep zijn Arabische gom, xantaangom of gemodificeerd zetmeel. Ivm verlies van bindkracht bij lage temperaturen wordt bij de bereiding van ijs vaak natrium alganaat, johannesbroodpitmeel en guarise gom gebruikt.

Zelf koken? Agar-agar, ook wel kanten genoemd, dat wordt gewonnen uit een rode algensoort of zeewiersoort is goed te gebruiken. Het wordt verkocht in natuurvoedingswinkels en is verkrijgbaar in repen en vlokken en als geconcentreerd poeder.
Je hebt aanzienlijk minder nodig. Voor een liter vloeistof wordt ongeveer 10 blaadjes gelatine gebruikt en dat zou je kunnen vervangen door 4 gram geconcentreerd poeder of 8 gram agar-agar in reep- of vlokken-vorm.

De benodigde hoeveelheid agar-agar los je op in de vloeistof door het 5 tot 8 minuten heel zachtjes te laten koken onder goed roeren. Gelatine mag daar in tegen weer niet koken.