Kaviaar wordt door velen beschouwd als een ware delicatesse. Niet alleen om de smaak maar niet in het minst ook om de exclusieve uitstraling die kaviaar heeft. Er wordt wel gezegd dat je kaviaar niet eet, maar kaviaar geniet je. Niet voor niets wordt kaviaar ook wel het zwarte goud genoemd. Het is een exclusieve delicatesse die beperkt beschikbaar is. Dat wordt veroorzaakt doordat de stand van de steurvis terug loopt en in sommige gevallen met uitsterven wordt bedreigd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kaviaar bestaat uit de nog onbevruchte eitjes (kuit) van de steurvis. Door het aanleggen van dammen, watervervuiling en overbevissing wordt het voortbestaan van de steur bedreigd.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwarte goud was toch olie?
Amadea
13 jaar geleden
En steenkool, en dus ook kaviaar. Meerdere zaken die dezelfde bijnaam krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aah oke :D
Een bekende kaviaarsoort is de Beluga kaviaar, deze wordt door vele velen gezien wordt als de beste kaviaar ter wereld. De eitjes, die gebruikt worden voor de kaviaar, zijn afkomstig van de Beluga Steur. Deze steur kan een leeftijd bereiken van 150 jaar. Door jarenlange overbevissing met als einddoel de kaviaar, is de soort een bedreigde diersoort geworden. Dit heeft er tevens voor gezorgd dat ook de prijs van de Beluga kaviaar, het laatste decennium enorm is gestegen.
Een andere kaviaarsoort is de Ossetra kaviaar. De kaviaar afkomstig van deze steur is minder duur dan de kuit van de Belugasteur.Haar kleuren variëren van donkerzwart tot goudkleurig. Osetra kaviaar heeft een boterachtige smaak en wordt door veel mensen beschouwd als de meest smakelijke kaviaar. Osetra kaviaar wordt geproduceerd in Rusland.
De Sevruga kaviaar is de kleinste kaviaar en het meest overvloedig aanwezig van alle steurkaviaar in de Kaspische zee. Dit is de ‘’laagst geprijsde’’ kaviaar van de drie soorten kaviaar. Dit heeft echt vrij weinig met de kwaliteit van de kaviaar te maken en vertaalt zich voornamelijk in het feit dat deze soort het best te verkrijgen is. Sevruga Kaviaar wordt in zowel Rusland als Iran geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaviaar wordt gemaakt op basis van de eitjes van 3 soorten steur: de beluga, de ossetra en de sevruga. Helaas zijn deze vissen, als gevolg van vervuiling en intensieve bevissing, erg zeldzaam geworden. Vandaar dat kaviaar vandaag de dag allesbehalve goedkoop is. Bovendien kan men de eitjes nog steeds niet oogsten zonder de vissen te doden, waardoor hun aantal gestaag vermindert. Hoe groter en helderder de eitjes, hoe duurder. Kaviaar is niet altijd onbetaalbaar geweest, maar zolang de steur met uitsterven bedreigd wordt, zal dat wel zo blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bij veel dure artikelen: kwestie van vraag en aanbod. En in dit geval van kwaliteit.
jc54
13 jaar geleden
Omdat Kavia`s zo klein zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
en het is natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod....