Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom stoppen ze varkensgelatine in producten als halfvolle bananen kwark en chocolade mousse?

toen ik dat las had k gelijk geen trek meer ! dat is toch nergens voor nodig? kunnen ze het niet vervangen door iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vies hè.
Ik (vegetariër) ben gek op chocolademousse, maar het is praktisch onmogelijk om een kant en klare vega variant te vinden... :(
Dat terwijl het toch prima zonder kan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht je het ooit nog vinden, ik hou me aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het had geweten... In december hadden ze bij AH biologische chocolademousse. Deze was vegetarisch... Maar helaas een product dat ze alleen voor de feestdagen verkochten.
Het was wel steeds overal uitverkocht, wat betekent dat er toch grote vraag naar is.
Ik ga ze maar een brief sturen met de suggestie om het in hun vaste assortiment op te nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gek op chocolade mousse. Om mijzelf te bedienen heb ik mij ingebeeld dat de varkensgelatine een restprodukt is en geen primair produkt. Na het slachten van de varkens kan het restprodukt gebruikt worden ( de varkens gaan toch al dood voor het vlees ) . Omnivoren mogen het vlees eten , ik de chocomousse met varkensgelatine. (Misschien moet ik mij gelatovegetariër noemen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@GoldEnten: dat excuus gebruik ik al voor kaas, mijn zonde als vegetariër. Ik heb nog nooit een goede vegetarische roquefort kunnen vinden. Bij chocolademousse denk ik eerder: als ik er écht zo veel trek in heb, kan ik het zelf vegetarisch maken. Niet dat ik dat ook doe, maar het gaat om het idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben ik blij dat ik geen kaas lust.
Overigens las ik laatst een heel makkelijk (en heel 'slecht') recept voor vegetarische chocolademousse.
Gewoon gesmolten chocola door slagroom heenkloppen.
Ik heb het nog niet gemaakt, maar ga het binnenkort wel proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suzyQ en Nyx, bedankt voor de reaktie. Ja kaas is ook zo'n "grensgeval " . Maar ja eieren dan eigenlijk ook ( om eieren te eten zijn heel wat kuiken- haantjes omgebracht, die zijn nl ongeschikt voor de eieren produktie ) . Waar leg je de grens .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Dat is om de pudding stijf te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelatine wordt toegevoegd om gerechten stijf te maken, dus om toetjes overeind te laten staan en gelei te kunnen maken. Het wordt gemaakt van botten van dieren.

Er zijn verschillende vegetarische alternatieven voor gelatine. De voedingsmiddelenindustrie gebruikt voor drop, snoep en kauwgom wel Arabische gom, xantaangom of gemodificeerd zetmeel.

IJsbereiders hebben een voorkeur voor natrium alganaat, johannesbroodpitmeel en guarise gom omdat gelatine slechter bindt bij temperaturen onder het vriespunt. In de horeca wordt echter af en toe nog wel met gelatine gewerkt bij de bereiding van sorbetijs.

DMV, een divisie van zuivelproducent Campina, maakt voor de industriële productie van toetjes en ijs de gelatine-vervangers Excellion en Textrion.

In de keuken kan gelatine goed vervangen worden door agar-agar, ook wel kanten genoemd, dat wordt gewonnen uit een rode algensoort of zeewiersoort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardevolle info!
Het maakt de massa stijf en veerkrachtig. Het kan best zonder gelatine hoor, maar dat betekent voor de fabrikant dat hij er wel meer andere ingrediënten in moet doen. Dat verhoogt ook de calorische waarde van de toetjes, iets wat mensen afstoot het te kopen, want dan zou het ineens slechter voor de lijn zijn. En inplaats van een kleiner toetje wat puur, lekker en wat duurder is kiest de niets vermoedende consument liever voor veel en goedkoop. Bovendien, gelatine is smakeloos, het ingrediënt stoort echt 'niemand'.

Gelatine kost namelijk heel weinig, het is een restproduct, verkregen van uitgekookte kadavers. En niet alleen van varkens hoor, ook van andere kadavers, zoals kippen.
Tja, je hebt volkomen gelijk om producten met gelatine te laten staat, in feite zit je als toetje het aftreksel van een lijk te verorberen.
Je vindt het terug in tal van levensmiddelen, toetjes, ijs, snoepgoed (o.a. drop, spekjes, winegums), salades, ...
Let er maar eens op als je de lijst van ingrediënten leest in de supermarkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel : de zelfde reden waarom wel meer dingen die te prefereren zijn niet worden aangeboden geld.

Natuurlijk zijn er meerdere manieren om een pudding stijf te maken / houden, maar dit is verreweg de goedkoopste. Dat wil overigens niet zeggen dast je ook als consument altijd per se goedkoper uitbent; het is vooral de fabrikant die er van profiteert.

Als je zelf een pudding maakt met agar agar (biijvoorbeeld) in palats van gelatine, scheelt je dat opeen hele pudding misschien een paar stuivers. Voor honderdduizenden puddingen echter, kan dat behoorlijk oplopen. Gelatine getrokken uit dierenbotten (echt niet alleen varkens ; ze donderen de hele zooi gewoon bij elkaar in) die overblijven na de slacht kost een drol. En voor de smaak en kwaliteit maakt het uiteindelijk niks uit. Het is puur een principekwestie

Ben je er tegen, dan moet je geen producten meer kopen waar gelatine in zit maar alles zelf maken of duurdere alternatieven zoeken. Maar dan maak je het jezelf wel heel erg lastig, want het zit in de meest onverwachte producten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit inderdaad in de gekste dingen, wie zou er bijvoorbeeld denken dat pepermunt niet altijd vegetarisch is?
De reden om (varkens) gelatine in producten te stoppen, is om het op goedkope wijze de gewenste stevige structuur te geven. Dat is nodig om de kostprijs laag te houden, ten opzichte van het resultaat, waarmee ze zo dicht mogelijk het origineel willen benaderen. Gelatine is daarvoor een geschikt product.
Als je onsmakelijk wordt van de gedachte dat dit wordt gewonnen uit de beenderen van o.a. varkens, kun je je maar beter niet verdiepen in de bereidingswijze van andere producten, anders krijg je een wel heel karig dieet ;)
Maar inderdaad, gelatine is voor een lekkere chocolademousse niet nodig, in tegendeel! Het lekkerst is het wanneer je alleen chocolade zelf gebruikt voor de binding:

500 ml. slagroom
200 gr. pure chocolade
75 gr. eiwit
75 gr. suiker
en een klein scheutje baileys

100 ml. slagroom, en de chocolade in stukjes, au-bain-marie of op klein vuur, onder constant roeren, smelten.
Het eiwit met de suiker stijfkloppen.
De rest van de slagroom kloppen, maar niet helemaal stijf! Dan kun je de chocolade er niet meer door spatelen, dus hou hem wat lobbig.
De gesmolten chocolade voorzichtig door het eiwit spatelen, met de baileys.
De chocolademassa op zijn beurt voorzichtig door de slagroom spatelen, in een bak doen, en een paar uur in de koelkast.

Heel eenvoudig, sneller dan naar de supermarkt heen-en-weer fietsen, maar 10x zo lekker.

Eet smakelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bindende werking van gelatine verschilt ook met die van agar agar, zo breken zuren uit bijvoorbeeld fruit weer bepaalde bindingen af. Ondanks dat zullen er vast ook weer gemodificeerde bindmiddelen zijn bedacht die wel tegen deze zuren kunnen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing