Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de sanctie op campagnemateriaal in het stemlokaal?

Bij het stemlokaal lagen afgelopen verkiezingen flyers van een kandidaat. Wat is hier de sanctie op en wat kan ik hier mee? Ik heb begrepen dat de gemeente toeziet op naleven van de kieswet maar die is in ons geval zogezegd gekleurd.

2 maanden geleden
TurfGraver
2 maanden geleden
Heb je de voorzitter van het stembureau hierop aangesproken?
AnnBoo8146
een maand geleden
Wat de sanctie voor flyeren op een stembure3au is, dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat flyers op een stembureau verboden zijn (Kieswet art. J36).Ik zou je willen adviseren dit alsnog te melden bij je gemeente
Inekez1
een maand geleden
Volgende keer onmiddellijk melden bij de mensen van het stemlokaal. Die kunnen het dan verwijderen, er scherper op letten, en misschien zelfs nagaan welke persoon die vlak voor jou geweest is ze daar heeft achtergelaten. Maar ik denk dat als er geen 'heterdaad' is, men er strafrechtelijk niks mee kan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Een echte sanctie lijkt er niet te zijn.

Op de website van de Kiesraad vind je:

'Mogen er vlaggen hangen in het stemlokaal?

Uit de Kieswet volgt niet expliciet dat buitenlandse vlaggen of symbolen verboden zijn. Wel is bepaald dat er geen activiteiten in het stemlokaal mogen plaatsvinden die erop gericht zijn om de kiezers in hun stem te beïnvloeden (art. J 36 Kieswet). Bij beïnvloeding gaat het om uitingen van voorkeur voor een specifieke politieke partij.

Kiezers kunnen op de dag van stemming hun eventuele bezwaren kenbaar maken bij het stembureau, zodat het probleem direct verholpen kan worden. Ook maakt het stembureau hier dan melding van in het proces-verbaal (art. J 35 Kieswet). Zo komen deze bezwaren ter kennis van de gemeente, die verantwoordelijk is voor het aanwijzen van de stemlokalen. Op deze manier kan de gemeente er in de toekomst rekening mee houden.'

en

'Kunnen kiezers een klacht indienen als er tijdens de stemming iets niet volgens de wet verloopt?

Ja, dat kan. Het stembureau kijkt of en wat er gedaan kan worden om het bezwaar weg te nemen of te verlichten.

Alle bezwaren worden daarnaast in het proces-verbaal van de zitting van het stembureau vermeld, ongeacht of het stembureau deze bezwaren heeft kunnen verhelpen en ongeacht of het stembureau het met de bezwaren eens is. Het proces-verbaal is namelijk het document op basis waarvan het vertegenwoordigend orgaan geïnformeerd wordt over bezwaren van kiezers en zich een oordeel vormt over de geldigheid van de stemming.

Een kiezer kan ook mondeling bezwaar maken bij de openbare zitting van het gemeentelijk stembureau of het centraal stembureau als deze het niet eens is met de door deze organen vastgestelde uitslagen. Zie Kieswet art. J 35, en art. P 20.

Een kiezer kan ook schriftelijk een melding doen van vermeende fouten in het proces-verbaal of het digitaal bestand van een stembureau, gemeentelijk stembureau, hoofdstembureau of (nationaal) briefstembureau. De melding moet schriftelijk en onderbouwd worden ingediend bij het centraal stembureau, uiterlijk 48 uur voor de zitting waarin het centraal stembureau de uitslag vaststelt. Zie Kieswet art. P 1b.'
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing