Het stemmen gaat per volmacht. Iemand anders gaat dan dus met de kiespas van een gevangene naar het stembureau.
Ze hoeven niet bij volmacht te stemmen als zij een zodanige bewegingsvrijheid hebben dat zij in persoon aan de stemming kunnen deelnemen, bijvoorbeeld omdat zij op de dag van stemming periodiek verlof hebben of omdat er een stemlokaal is ingericht in de penitentiaire inrichting of het forensisch psychiatrisch centrum waar zij verblijven.
Het is mogelijk om een stemlokaal in een penitentiaire inrichting of tbs-kliniek in te richten als voldaan is aan de randvoorwaarden die de Kieswet stelt op het gebied van openbaarheid en toegankelijkheid. Het staat gemeenten vrij om in overleg met de desbetreffende directies in gevangenissen en tbs-klinieken een stemlokaal aan te wijzen of een mobiel stembureau in te stellen. Randvoorwaarde daarbij is dat dit stembureau openbaar en toegankelijk is voor alle kiezers. Ook moet de directie van de instelling van mening zijn dat de aanwijzing van een stemlokaal de inbreuk in de dagelijkse gang van zaken in de instelling rechtvaardigt.
Of gedetineerden in persoon kunnen stemmen in een stemlokaal of mobiel stembureau in hun penitentiaire inrichting of forensisch psychiatrisch centrum, is dus sterk afhankelijk van de concrete mogelijkheden die de desbetreffende instelling biedt.