Niet iedereen heeft een pc, plus het zal ook wel iets te maken hebben met de veiligheid. De Cyber security van tegenwoordig is ook niet meer optimaal
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De MÓGELIJKHEID te stemmen via Digid is niet hetzelfde als een VERPLICHTING om via Digid te stemmen.
Mensen zonder PC kunnen nog gewoon naar het stemhokje gaan.
popeye
5 jaar geleden
Oke bedankt voor de reacties, ze klinken ook logisch
popeye
5 jaar geleden
Maar je hebt geen pc nodig daarvoor, het kan ook prima met een smartphone. Iemand zonder pc of smartphone klinkt wel erg jaren 80.
Jij moet je stem vrij en geheim uit kunnen brengen.
Door stemmen via Digid toe te staan kan niet (100%) gecontroleerd worden dat
a) Jij zelf wel degene bent die stemt. (Je wachtwoord kan (onder druk) ontfutseld zijn)
b) Je stem wel geheim is. (Kijken er geen anderen mee op je scherm ?)
c) Jij wel vrij bent om te stemmen. Wordt jij niet door anderen onder druk gezet ?

De afgeschermde omgeving van het stemhokje biedt die garanties wél, of in elk geval zoveel mogelijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Zoals wat dan ?
Onze overheid onderzoekt al jaren de mogelijkheden van online stemmen met je DigID.
Er zijn redenen waarom dit nog niet kan.

Beïnvloeding
Ten eerste is er in Nederland een wet waarin staat dat je niet beïnvloed mag worden als je jouw stem uitbrengt. Als je achter je computer zit, kan het zomaar zijn dat bijvoorbeeld een familielid je dwingt om op een bepaalde partij te stemmen.

Privacy
Door te stemmen met DigiD kan – via een achterdeur – achterhaald worden op welke partij een individu heeft gestemd, terwijl dat volgens de grondwet geheim moet zijn. Je kunt proberen het systeem zo te ontwerpen dat een stem niet te herleiden is naar een burger, maar dat valt niet te garanderen en ook niet te controleren.

Hackers en fraudegevoeligheid
Malware kan een stem in theorie aanpassen of verwijderen, zodat hij niet wordt ingestuurd.
5 jaar geleden
Gewoonjack40
een jaar geleden
Als digitaal niet veilig is, waarom schaffen we het dan niet af, want bankzaken/vergunningen etc moet allemaal digitaal gebeuren. Laten we het dan weer op de ouderwetse manier doen. Beetje vaag allemaal toch?
LeonardN
een jaar geleden
Niets is absoluut veilig.
Bankzaken of een vergunning staan niet zo hoog als stemrecht op de schaal van aantasting van de democratie.
Er is dus een andere afweging te maken.
"Is digitaal veilig genoeg om het "gemak/verlaging kosten" het te laten winnen van de mogelijke veiligheidsrisico's voor dit proces?"
Bankzaken zijn overigens een privaat gegeven, de overheid heeft daar weinig mee van doen.
Als je bankrekening geplunderd wordt zal de bank garant staan voor het geld, en dat is dus hun keuze/hun risico.
Daarnaast was er in de tijd dat alles niet digitaal ging ook voldoende mogelijkheid om fraude te plegen in zake bankzaken. Er is dus niks vaags aan om bij bepaalde processen te blijven kiezen voor een beproefde "analoge/fysieke"-methode en voor andere processen te gaan voor een digitale variant.
Dat proces van onderzoek om tot die keuze te komen noem je ook wel risico-inschatting (risk assessment).
Je mag niet online stemmen.
Dit zou meerdere redenen kunnen hebben:
-je kan maximaal 3 dagen stemmen, 17M mensen die een website bezoeken in een periode van 72 uur zou vele technische problemen opleveren.
stemmen kunnen niet doorkomen, de stemwebsite gaat offline of/en DigiD zal Crashen wat ten nadele van andere (rijks)organisaties kan zijn.

-Veiligheid. Stel de site word gehackt: +1M stemmen voor PVD. dit is niet eerlijk.

-Als je geen stemrecht hebt, kan je er onderuit komen:
+ Zware gerechtelijke veroordeling
+ Mentale onbekwaamheid
+ Minderjarig

in de toekomst zal dit waarschijnlijk wel mogelijk zijn, dan is de Technologie beter, sterker, en veiliger.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Punt 1 is geen echte reden volgens mij.
13,8 miljoen mensen mogen stemmen, ~7 miljoen stemt werkelijk.
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2020/wie-mogen-er-stemmen/
Lijkt me technisch geen probleem. Daarnaast als je de mogelijkheid biedt, ipv het direct te verplichten zal nog een heel deel niet-digitaal stemmen. Punt 2 "mogelijk beveiligingsissues" is al meermaals genoemd. Punt 3 slaat nergens op. Het is via Digid prima duidelijk te krijgen wie wel en niet stemgerechtigd is. In de toekomst kom je ook niet zomaar onder de problemen vandaan die al genoemd zijn.
Even van Oze gekaapt:
a) Jij zelf wel degene bent die stemt. (Je wachtwoord kan (onder druk) ontfutseld zijn)
b) Je stem wel geheim is. (Kijken er geen anderen mee op je scherm ?)
c) Jij wel vrij bent om te stemmen. Wordt jij niet door anderen onder druk gezet ?